بهترین روش چاپ جعبه چیست؟

جعبه چیست؟
اکتبر 8, 2023
چاپ جعبه و بسته بندی چیست؟
اکتبر 8, 2023

بهترین روش چاپ جعبه چیست؟

به طور کلی جعبه ها چه برای بسته بندی استفاده شوند و چه برای تبلیغات، اولین چیزی هستند که در چشم مشتری می آیند به همین دلیل کیفیت در طراحی و چاپ جعبه ها بسیار اهمیت دارد. جعبه هایی که برای بسته بندی استفاده می شوند تأثیر مستقیم بر فروش دارند و جعبه هایی که جنبه تبلیغاتی دارند باید بتوانند نگاه مخاطب را به خود جلب کنند و در ذهن مخاطب ثبت گردند. از این جهت تمامی مراحل تولید یک جعبه باید با بالاترین کیفیت صورت گیرد.

به طور کلی جعبه ها در 3 مرحله تولید می شوند، مرحله طراحی، مرحله چاپ و مرحله پس از چاپ (برش، تا و …). مرحله چاپ یکی از مهم‌ترین مراحل تولید جعبه به حساب می آید زیرا هم متریال مصرفی در این مرحله انتخاب می گردد و هم اطلاعات لازم و ظاهر جعبه بر روی جعبه چاپ می شود.

به طور کلی روش های چاپ جعبه ها متغیر هستند و از انواع روش های چاپ دیجیتال – چاپ افست – تامپو پرینت – سیلک اسکرین – هیت ترانسفر در تولید جعبه ها استفاده می شود. خدمات تکمیلی نیز با دستگاه های چاپ انجام می شوند و در تولید جعبه ها انواع خدمات تکمیلی  شامل: طلاکوب، نقره کوب، سلفون کشی ، یووی، برجسته سازی، لترپرس،  و … استفاده می گردد. بعد از چاپ و خدمات چاپی، عمل تیغ زنی و برش محل های تا صورت می گیرد. این کار توسط قالب دستگاه های دایکات یا لترپرس انجام می شود و پس از تا کردن این خطوط، جعبه های آماده شده و برای بسته بندی نهایی محصولات و یا برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد.

همان‌طور که می دانید جعبه ها انواع مختلفی دارند و از متریال های مختلفی برای ساخت آن ها استفاده می شود، در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که با وجود این تنوع بهترین روش چاپ جعبه چیست؟ و هر نوع جعبه با چه روش چاپ شود بهتر است.

پر کاربرد ترین جعبه ها، جعبه های کاغذی هستند حتی در دیگر جعبه ها نیز از یک لایه کاغذ جهت چاپ استفاده می شود و سپس به جعبه متصل می شود، در نتیجه برای انتخاب بهترین روش چاپ جعبه ابتدا باید کاغذ ها یا مقواهای مصرف شده در جعبه را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور کلی نوع کاغذ، کیفیت کاغذ و ضخامت آن در صنعت چاپ جعبه اهمیت بالایی دارد، زیرا علاوه بر تأثیر بر کیفیت چاپ، در زمان تا زدن نیز اهمیت دارد. کاغذ ها و مقواهای نازک و با گرماژ پایین خوب شکل نمی گیرد ولی به همان نسب اگر مقوا با گرماژ بالا باشد، ضخامت زیاد باعث می شود در هنگام تا زدن مقوا پاره شده و جعبه به طور کلی از بین برود. به همین دلیل قبل از تعیین بهترین روش چاپ جعبه، نوع کاغذ و گرماژ آن را مشخص می کنند.

برای تعیین ضخامت مناسب جعبه ابعاد جعبه، و کالایی که قرار است در آن قرار گیرد را در نظر می گیرند. به طور مثال برای یک جعبه دارویی مقوای 150- 180 گرمی برای درست کردن جعبه های خیلی کوچک مناسب است و برای ساخت جعبه های بزرگ‌تر از مقوای 200 تا 300 گرمی استفاده شود. تا زدن جعبه به این صورت است که تا زدن را با انواع ضخامت ها آزمایش می کنند تا مشخص کنند  کدام مقوا برای ساخت این ابعاد از جعبه مناسب تر است.

حال به سراغ انواع جعبه ها و انتخاب بهترین روش چاپ برای آن ها می رویم.

یکی از انواع جعبه ها جعبه های لمینیتی هستند، در جعبه های لمینیتی از یک مقوا برای چاپ استفاده می کنند و پس از عمل چاپ عمل لمینیت کردن صورت می گیرد. برای چاپ جعبه های لمینیتی بیشتر از چاپ افست استفاده می شود اما چون کارتن یا مقوا ها سطح ناصافی دارند و از کیفیت چاپ پایینی برخوردار هستند از کاغذ یا مقوا گلاسه برای چاپ افست استفاده می کنند. ابتدا با استفاده از چاپ افست بر روی کاغذ گلاسه 135 گرم طرح اولیه چاپ می شود سپس با استفاده از دستگاه لمینیتور روی مقوا یا کارتن ضخیم تر چسبانده می شود.

نوع دیگر جعبه، هاردباکس ها هستند. جعبه های هارد باکس از مقوا سه لایه و یک لایه کاغذ نازک لمینیت شده ساخته می شود. این لایه نازک کاغذی امکان طراحی و چاپ را داشته و می توان طرح های مختلف، تصاویر، لوگو و اطلاعات برند را بر روی آنها طراحی و چاپ کرد و حتی خدمات پس از چاپ نظیر سلفون، یووی، برجسته کردن و … را روی همین ورقه کاغذ انجام می دهند. این لایه نازک کاغذ چون کیفیت چاپ مناسبی می تواند داشته باشد از انواع روش های چاپ افست و چاپ دیجیتال برای آن ها می تواند استفاده شود. بسته به تعداد سفارش، نوع طرح و دیگر ویژگی ها بهترین روش چاپ جعبه تعیین می گردد.

جعبه های بعدی، جعبه های مقوایی هستند. جعبه های مقوایی بسته به نوع مقوایی که در آن ها استفاده می شود و یا کاربردی که دارند بهترین روش چاپ برایشان مشخص می شود.

در جعبه های مقوایی که با مقوای پشت طوسی ساخته می شوند، مقواهای پشت طوسی به علت اینکه دارای طیف نرم تا سخت هستند (به علت گرماژ های مختلف) و داشتن شفافیت بالا، از کیفیت چاپ خوبی برخوردارند. برای چاپ مقواهای پشت طوسی، ابتدا مقوا ها به صورت رول یا ورق تهیه می گردند و بعد از چاپ به صورت پالت نگهداری می گردند. رول ‌های مقوای پشت طوسی در سایز های مختلف ۷۰، ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۰، ۱۲۰، و ۱۴۰ می باشد. پر کاربرد ترین رول مقوای پشت طوسی ۱۸۰ گرم می باشد که در ماشین چاپ، بهترین کیفیت چاپ را ارائه می دهد.  بعد از چاپ، این کاغذ ها قالب زنی  شده و طبق خط تیغ تایین شده برش و خط تا زده می شوند. چاپ متداول مقوای پشت طوسی معمولاً افست است. چاپ های باکیفیت مانند چاپ های گرافیکی بر روی مقواهای پشت طوسی برای جلد مجلات، کتاب و کارت های پستال کاربرد دارد.

در جعبه های مقوایی که با مقوای پشت سفید ساخته می شوند، روش چاپ روی مقوای پشت سفید با پشت طوسی تفاوت چندانی ندارد، ولی با توجه به جنس نرم و یا سخت مقوا و گرماژ های مختلف آن، کیفیت های چاپ متفاوت است. این تفاوت وزنی و شفافیت بالا باعث شده قابلیت و کیفیت چاپ مقوا پشت سفید افزایش پیدا کند. و از آنجایی که دو روی جعبه مقوای دارای رنگ سفید است، می توان چاپ را در دو طرف مقوا انجام داد و جعبه حاصله ، زیبایی بصری بالاتری را خواهد داشت. بیشترین کاربرد جعبه های مقوایی پشت سفید در جعبه های بهداشتی و دارویی می باشد.در جعبه های بهداشتی و دارویی به علت رعایت موازین و قوانین بهداشتی حتما باید از مقوای گلاسه پشت سفید استفاده نمود. اهمیت چاپ در جعبه های بهداشتی، به این علت است که برای افزایش آگاهی در مورد استفاده و ویژگی های محصول داخل جعبه، معمولاً نکاتی بر روی جعبه درج می گردد. این نکات چون اهمیت بالایی دارند باید داری وضوح بالا باشند تا راحت تر خوانده شوند و از طرفی دیگر نباید سریع از روی جعبه پاک شوند.

چاپ جعبه مقوایی چیست؟ کاربرد آن در کسب و کار - ویرگول

یکی دیگر از نکات با اهمیت در چاپ جعبه زیبایی بصری آن است، زیرا جذب مشتری اولین هدف از بسته بندی یک کالا است. اما آنچه که بعد از چاپ اهمیت پیدا می کند مقاومت و استحکام جعبه بعد از چاپ و تا شدن است.

 یکی دیگر از کاربرد های جعبه های مقوایی استفاده در بسته بندی و جعبه های لوازم آرایشی است. در این جعبه های بهداشتی اولین بخشی که اهمیت دارد جلب نظر مخاطب است پس کیفیت چاپ و اطلاعاتی که بر روی محصول چاپ می شود اهمیت زیادی دارد. علت اهمیت نوع چاپ و کیفیت چاپ در جعبه های لوازم آرایش این است که طی تحقیقاتی که محققان انجام داده اند و تجربیاتی که از مشتریان و فروش محصولات آرایشی به دست آمده است، نام محصول باید بزرگ‌ترین فونت جعبه را به خود اختصاص دهد و طوری باشد که در نگاه اول از روی قفسه قابل مشاهده باشد. در مرحله بعدی نام برند تجاری باید درج شود. دستور العمل مصرف و نحوه استفاده نکته بعدی است. و در آخر نکات منع مصرف نیز باید در آخر اضافه گردد. نشان استاندارد و هولوگرام لوازم آرایش حتماً باید درج شوند، چاپ این اطلاعات می تواند در فروش محصولات اثر زیادی داشته باشد.

در جعبه هایی که برای بسته بندی کالا استفاده می شود چاپ و نوع چاپ می تواند مانند یک هولوگرام در اعتبار یک محصول اثرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید