تعامل با مخاطب و گوش دادن به نظرات

مراحل تولید دستمال کاغذی
اکتبر 21, 2023
آنالیز مطالب
اکتبر 21, 2023

تعامل با مخاطب و گوش دادن به نظرات

هرقدر که کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی رشد پیدا کند، صحبت‌ها پیرامون نام تجاری شما نیز افزایش پیدا می‌کند. افراد مختلف در رابطه با مطالب شما صحبت و در پست‌های خود به شکل‌های مختلف به شما اشاره می‌کنند یا این‌که به طور مستقیم برایتان پیام ارسال می‌کنند.

علاوه بر این، افراد مختلف ممکن است بدون اطلاع شما در رابطه با کسب‌و‌کار شما نظرات مختلفی را بیان کنند. بنابراین باید مکالمات مختلف در شبکه‌های اجتماعی را در رابطه با برند خود رصد کنید. اگر نظر مثبتی وجود داشته باشد، شانس خوشحال کردن آن‌ها را داشته‌اید در غیر اینصورت می‌توانید با ارائه پشتیبانی لازم، پیش از آن‌که شرایط بدتری بوجود بیاید، موقعیت را اصلاح کنید.

 

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

 

چالش های پیش رو در تعامل با مخاطب

مزایای ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطب روشن است اما سوالی اصلی اینجاست که چرا بسیاری از کسب‌‌وکارها در بازاریابی شبکه های اجتماعی به خوبی از این روش بهره نمی‌گیرند. سه چالش اصلی در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:

  • پیدا کردن منابع جهت تعامل با تمامی نظرات و صحبت‌ها
  • کنترل کیفیت به این معنی که لحن و صدا به شکلی پیوسته اعمال شود.
  • سنجش اثر تعامل شبکه‌های اجتماعی

 

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه بر این چالش‌ها غلبه کنیم و بتوانیم تعامل خود را با مخاطب افزایش دهیم. در ادامه قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم تا یک گام دیگر نیز عمل بازاریابی شبکه های اجتماعی را برای کسب و کار خود تقویت کرده باشیم.

تعامل در شبکه‌های اجتماعی به بیانی ساده عبارتست از میزان لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌های مطالب تولید شده یک برند. این تعامل از گذشته معیاری برای ارزش‌گذاری عملکرد رسانه‌های اجتماعی به شمار می‌آمد اما این لزوما به معنی فروش نیست و در بسیاری از موارد، این تعامل، میزان فروش را مشخص نمی‌کند.

سه پلتفرم پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر هستند. البته در ایران، فیسبوک محبوبیت کمتری نسبت به دو پلتفرم دیگر دارد. هریک از این پلتفرم‌ها مکانیسم خود را برای بیان نظرات توسط کاربر دارند. از جمله این موارد می‌توان به ریتوییت کردن و تعداد فالوورها (دنبال‌کنندگان) در توییتر و اشتراک‌گذاری‌ها، پست‌های ذخیره شده، لایک‌ها و تعداد دنبال‌کنندگان در اینستاگرام اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌ها، مقبولیت یک پست یا مطلب را نشان می‌دهند اما تعداد دنبال‌کنندگان، بیان کننده سطح بالاتری از تعامل هستند به این معنی که این افراد (دنبال‌کنندگان) تمایل دارند تا محتوای بیشتری را از طریق شما کسب کنند.

پست‌ها به دلایل مختلفی به اشتراک گذاشته می‌شوند با این وجود، تمامی آن‌ها مناسب نیستند. تعامل رسانه‌های اجتماعی به میزان شهرت ایجاد شده توسط آن‌ها ارزش دارد به این معنی که ارائه مطلبی ضعیف می‌تواند موجی از انتقادها را پیرامون مطلب ایجاد کند و در نهایت، عکس نتیجه مورد انتظار رخ دهد.

 

تمرین هایی برای افزایش تعامل در بازاریابی شبکه های اجتماعی

حال که با اهمیت و چالش‌های تعامل در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدیم بهتر است تمرین‌ها یا به عبارت بهتر ترفندهایی را بیان کنیم که در بازاریابی شبکه های اجتماعی سبب افزایش تعامل می‌شوند.

 

  • انتشار روزانه مطالب:

در رابطه با زمان انتشار به تفصیل صحبت کردیم. محتوایی جذاب، سرگرم‌کننده و گاهی اوقات خنده‌دار را هر روز برای مخاطب خود تهیه کنید تا در بالای فهرست مطالب نشان داده شده به دنبال‌کننده خود قرار بگیرید. انتشار هر روزه پست سبب می‌شود تا به بیانی ساده، همواره در چشم مشتری‌های خود قرار داشته باشید.

  • استفاده از تصاویر:

تصاویر به شکل ویژه‌ای، نرخ تعامل را در تمامی شبکه‌های اجتماعی بالا می‌برند. در تحقیقات مشخص شده است که احتمال ریتوییت شدن مطالب شامل تصاویر، ۳۵ درصد بیشتر است.

  • حفظ شخصیت:‌

نیازی نیست که صدای خود را مانند گویندگان اخبار تغییر دهید. در مقابل، تلاش کنید که به مخاطب بگویید اشخاصی حقیقی در پشت صحنه این کسب‌وکار حضور دارند.

  • گوش کردن:

تعامل در شبکه‌های اجتماعی امری دوطرفه است. به صحبت‌ها و انتقادات پیرامون برند خود گوش دهید و پاسخ مناسب و مثبتی را در مقابل به آن‌ها ارائه کنید.

  • رصد کردن:

از ابزارهای پیش‌فرض هر پلتفرم و همچنین از سایر ابزارهای رایگان برای رصد مطالب خود شامل اشتراک‌گذاری‌ها، ریتوییت‌ها، لایک‌ها و … کمک بگیرید تا از این راه، مطالب مورد علاقه مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. در انتهای مطلب، توضیحات بیشتری در رابطه با این ابزارها ارائه خواهد شد.

  • قرعه‌کشی و اعطای جوایز:

مراسم‌ قرعه‌کشی، برگزاری مسابقه و مسائلی از این دست، راه‌های مناسبی برای افزایش جلب توجه به کسب‌وکار شما به شمار می‌آیند البته توجه داشته باشید که این مسابقات و قرعه‌کشی‌ها را خودتان برگزار کنید و مشارکتی در قرعه‌کشی برندهای غیرمرتبط با فعالیت خود نداشته باشید.

  • همکاری:

مطالبی را با همکاری سایر برندها تولید کنید و به اشتراک بگذارید.

  • ارائه مطالبی فراتر از محتوای تولیدی:

ابزارها و امکاناتی به دنبال‌کنندگان خود همچون تمپلیت‌های آماده (برای برندهای طراحی) یا راهنمای نصب (قابل استفاده در بسیاری از کسب‌وکارها) ارائه دهید تا آن‌ها به کمک برند شما، مشکلی را رفع کنند.

  • پوشش تمامی شبکه‌های اجتماعی:

محتوای تولیدی خود را در تمامی شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و داخل هریک به دیگری لینک بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید