تعریف تبلیغات چیست؟ و انواع تبلیغات

گل رز جاودان چیست؟
اکتبر 4, 2023
اهمیت تبلیغات چیست؟
اهمیت تبلیغات چیست؟
اکتبر 5, 2023

تعریف تبلیغات چیست؟ و انواع تبلیغات

گر شما هم مانند بسیاری از افراد در تشخیص تفاوت میان تعریف تبلیغات و مفهوم بازاریابی دچار مشکل هستید، به شما پیشنهاد می کنم اول مقاله بازاریابی چیست و انواع آن را مطالعه کنید و سپس به خواندن مقاله” تعریف تبلیغات چیست” بپردازید.  مطمئنا پس از مطالعه این دو مقاله دیگر برای همیشه مرز بین تبلیغات و بازاریابی برای شما مشخص خواهد شد.

تبلیغات یا  Advertising شکل غیرشخصی ترفیع است که از طریق رسانه های منتخب به مجرای فروش فرستاده می شود و تحت هر شرایطی لازم است که برند یا صاحب کسب و کار برای نمایش تبلیغات در زمان و مکان مناسب (رسانه و کانال های منتخب) پول پرداخت کند.

تبلیغات از مدت­ ها قبل به عنوان روشی برای ترفیع در مجامع عمومی مورد استفاده قرار می گرفته است و از طریق آن می توان یک پیام را به تعداد زیادی از مخاطبان برند رساند، اما به مرور زمان و افزایش رقابت این رویکرد ترفیع جمعی باعث بروز مشکلاتی شد. از آنجایی که افراد زیادی در معرض پیام تبلیغاتی قرار می گرفتند که حتی در گروه مخاطبان هدف هم قرار نداشتند، دیگر تبلیغات به اندازه قبل کارآمد و موثر نبود، که نتیجه آن کاهش استفاده ی کارآمد از بودجه تبلیغاتی بود.

امروزه با افزایش رقابت بین کسب و کارها، تبلیغات با رویکرد ترفیع جمعی با توجه به هزینه های زیادی که به برند تحمیل می کند، همانند گذشته اثربخشی چندانی ندارد. تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری در بازار هدف، به سه دسته تقسیم می شوند.تبلیغات چیست

دسته بندی تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری

  • ATL = Above The Line  همانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و…
  • BTL = Below The Line  همانند تبلیغات فروشگاه ها، اسپانسرینگ، بیلبورد و ….
  • TTL = Through The Line  درواقع همان تبلیغات یکپارچه و 360 درجه می باشد. یعنی استفاده همزمان از BTL و ATL .این شکل از تبلیغات (TTL) بیشتر به منظور برندسازی مورد استفاده قرار می گیرد و برای بخش مشخصی از بازار هدف تعریف می شود. TTL در مقایسه با BTL و ATL بسیار هدفمندتر طراحی و اجرا میشود و ROI بهتری دارد.

تبلیغات در گذشته به عنوان شکل یک طرفه ارتباطات بازاریابی در نظر گرفته می شد، زیرا در آن زمان دریافت کننده پیام در موقعیتی نبود، که فوراً نسبت به پیام واکنش نشان دهد. این مورد نیز با ظهور و پیشرفت فن آوری اطلاعات در حال تغییر است.

برای مثال، امروزه تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده که مخاطبان را قادر می سازد با زدن یک دکمه اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا برنامه مورد علاقه­ شان به دست آورند.

در حقیقت، امروزه تبلیغات از حالت ارتباط یک طرفه خارج شده و به مدلی تبدیل شده که تعاملات برند و مخاطب در آن به شدت بالا است. تعاملات برندها و مخاطبین شان بر روی شبکه های اجتماعی مثالی واضح بر این ادعاست، شما به سادگی می توانید صفحه برند مورد نظر خود را دنبال و به آن پیام دهید.

ویژگی دیگری که در طول فرایند تکامل تبلیغات، به شدت در حال تغییر است، این است که می توان بلافاصله برای کالاهایی که تبلیغ می شوند، تقاضا ایجاد کرد. در واقع، مشتری می تواند به محض مشاهده تبلیغ یک محصول، آن محصول را خریداری کند.

اهداف اصلی تبلیغات (Advertising)

  • افزایش آگاهی از برند به منظور توسعه جایگاه برند در بازار هدف و فروش بیشتر
  • ترغیب بازار هدف به انجام اهداف مورد نظر از تبلیغات برند است. (در واقع هدف از تبلیغات، تشویق بازار هدف به امتحان محصول و یا خرید آن است. برند با انجام تبلیغات، بازار هدف را ترغیب به انجام عملی می نماید که هدف اصلی برند از تبلیغات بوده است.)
  • توسعه و تثبیت جایگاه برند در اذهان بازار هدف، جذب مخاطب بیشتر و جلوگیری از افزایش نرخ پرش مشتریان فعلی.

سه مورد فوق از اصلی ترین اهداف تبلیغات هستند و سایر اهداف تبلیغاتی از این سه مورد نشات می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید