سئوی ساختار محتوا با تگ های H1 و H2 و H3

سئو داخلی سایت
اکتبر 14, 2023
سئو تکنیکال سایت چیست ؟
اکتبر 15, 2023

سئوی ساختار محتوا با تگ های H1 و H2 و H3

سئوی ساختار محتوا با تگ های H1 و H2 و H3

 

موضوع مهم بعدی که در زمان بهینه‌سازی محتوا باید به آن توجه کنید، استفاده از ساختار درست برای آن است. ساختاربندی منظم و درست، فهم محتوا را برای کاربران و ربات‌های جستجو آسا‌ن‌تر می‌کند و اثر مهمی روی رتبه سئوی وب‌سایت دارد. برای ساختاربندی درست محتوا لازم است از «تگ‌های سربرگ یا هدر» (Header Tags) استفاده کنید. تگ‌های هدر به گروهی از تگ‌های html گفته می‌شود که به کمک آن‌ها محتوا را تیتربندی و اهمیت هرکدام از تیترها را برای کاربران و گوگل مشخص می‌کنید.

تگ‌های هدر انواع مختلفی دارند. برای مثال تگ H1 عنوان اصلی صفحه را نشان می‌دهد و فقط یک بار در هر صفحه وب استفاده می‌شود. زمانی که کاربران روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند، اولین و بزرگ‌ترین عنوان که در بالاترین قسمت صفحه قرار می‌گیرد، تگ H1 است که باید حتما کلمه کلیدی را در آن به کار ببرید:

 

استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه در عنوان h1

 

 

پس از تگ H1، تگ‌های H2 و H3 و H4 وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا را به‌ترتیب اهمیت به کار ببرید. تگ H3 زیرمجموعه تگ H2 و تگ H4 زیرمجموعه تگ H4 است.

 

نمونه عنوان های h2 و h3 و h4 در فهرست مطالب مجله

 

 

عنوان‌های اصلی و فرعی محتوا را باید تا جای امکان جذاب و به‌صورت توصیفی دقیقی از متن درون آن بنویسید و با ساختاربندی مناسب این عنوان‌ها و استفاده از کلمه کلیدی اصلی یا مترادف‌های آن به‌طور طبیعی، محتوا را از نظر سئو بهینه کنید. مفهومی در سئوی داخلی وب‌سایت که آن را نام «سئوی محتوا» (Content seo) می‌شناسیم.

نکته مهم: در وب‌سایت‌های وردپرسی خود سیستم، عنوان اصلی محتوا را در داخل تگ <H1>  قرار می‌دهد.

 

نکات بهینه سازی بدنه محتوا برای سئو چیست ؟

اگر تا این قسمت از مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو داخلی صفحه چیست و بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس اصول آن را چطور باید شروع کنید. در ادامه چند تکنیک مهم دیگر را که لازم است در سئو داخلی رعایت کنید، بررسی می‌کنیم که معمولا آن‌ها را در بخش کوچک‌تری به نام سئوی محتوا قرار می‌دهند.

نکات مربوط به این بخش در زیر فهرست شده‌اند:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی محتوا
  • نگارش محتوای غیرتکراری
  • نگارش محتوای ارزشمند و کاربردی
  • نگارش محتوای منطبق با قصد جستجوی کاربر

هریک از موارد بالا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه اول محتوا

تا این بخش می‌دانید لازم است کلمه کلیدی را حتما در چه محل‌هایی استفاده کنید. پیوند یکتا، عنوان سئو و عنوان اصلی صفحه ازجمله این محل‌ها بودند و بهینه‌سازی هرکدام را با کلمه کلیدی یاد گرفتید. گوگل علاوه بر این بخش‌ها، همیشه پاراگراف ابتدایی محتوا را نیز با توجه و دقت ویژه‌ای از لحاظ ارتباط متن با کلمه کلیدی اصلی بررسی می‌کند. بنابراین حتما باید از کلمه کلیدی هدف صفحه در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه ابتدایی متن استفاده کنید. تصویر زیر پاراگراف ابتدایی مطلب «اصطلاحات رایج سئو» را  نشان می‌دهد:

 

نمونه استفاده از کلمه کلیدی اصلی صفحه در ۱۰۰ کلمه اول متن

 

نگارش محتوای غیرتکراری

منظور از «محتوای غیرتکراری» محتوایی نیست که اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های دیگر را با نگارشی متفاوت بیان کند، بلکه محتوایی است که واقعا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و اطلاعات جدیدی به کاربر بدهد. محتوای جدید را می‌توانید در قالب‌های زیر تولید و منتشر کنید:

  • بیان استراتژی یا روش جدیدی برای انجام کار
  • فهرست کامل‌تری از منابع کاربردی برای آموزش موضوع
  • طراحی و تجربه کاربری جذاب‌تر برای کاربران
  • مطالعات موردی به‌روزتر
  • راهنماهای گام‌به‌گام دقیق

 

محتوای ارزشمند و کاربردی از نظر سئو چه ویژگی هایی دارد؟

تولید محتوای جدید و غیرتکراری شرط لازم برای بهبود سئوی محتوا است اما کافی نیست. محتوایی که در وب‌سایت تولید می‌کنید باید علاوه بر جدید بودن، برای کاربران کاربردی هم باشد. نکات زیر کمک می‌کنند محتوای کاربردی‌تری برای کاربران بنویسید:

  • استفاده از تصویر، اسکرین‌شات، اینفوگرافیک‌های جذاب و محتوای بصری برای فهم بهتر کاربران
  • نگارش جذاب و اصولی و به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف تبلیغ‌نویسی، بازاریابی محتوا در متن
  • بیان اطلاعات جدید و به‌روز در مورد موضوع و مثال‌های متعدد و منحصر به محتوای شما

 

نگارش محتوای منطبق با قصد جستجوی کاربر

در زمان نگارش هر محتوایی همیشه قصد کاربر از جستجو را در نظر بگیرید. کاربران معمولا برای ۴ هدف اصلی زیر در گوگل جستجو می‌کنند:

  • برای پیدا کردن اطلاعات جدید (Informational): برای مثال عبارت «سئو چیست»
  • برای ورود به وب‌سایتی خاص (Navigational): برای مثال «فرادرس»
  • برای مقایسه و بررسی چند محصول یا خدمت مشخص (Commercial): برای مثال سرفصل‌های دوره آموزش سئو»
  • برای خرید محصولات و خدمات موردنیاز خود (Transactional): برای مثال «خرید/ قیمت دوره آموزش سئوی وب‌سایت فرادرس»

برای فهم قصد کاربر از جستجو به کلمه کلیدی مورد استفاده او توجه و نتایج حاصل از آن را در serp بررسی کنید. فراموش نکنید که محتوای آموزشی تولید‌شده در وب‌سایت شما نمی‌تواند رتبه خوبی در صفحه نتایج مربوط به خرید کالا یا خدمت محصولی خاص بگیرد و هر محتوایی که در وب‌سایت تولید می‌کنید باید به‌طور کامل با قصد جستجوی کاربر هم‌خوانی داشته باشد.

 

نکات بهینه سازی تصاویر در سئو سایت

سئوی داخلی وب‌سایت فقط در مورد بهینه‌سازی متن نیست و تکنیک‌هایی را برای «بهینه‌سازی تصاویر» (Image Optimization) داخل صفحه نیز پیشنهاد می‌کند. بهینه‌سازی تصاویر بر اساس اصول سئو چند مزیت اصلی برای وب‌سایت ایجاد می‌کند:

  • احتمال نمایش تصاویر در نتایج جستجوهای تصویری را افزایش می‌دهد.
  • کمک می‌کند موتورهای جستجو درک بهتر و کامل‌تری از موضوع تصاویر درون صفحه پیدا کنند.
  • سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد.

برای بهینه‌سازی تصاویر مطابق اصول سئو لازم است چند نکته مهم و کلیدی را رعایت کنید:

  • نام‌گذاری درست و اصولی فایل تصاویر: نام تصاویر را باید به‌صورت اختصاصی و کوتاه انتخاب کنید و موضوع تصویر را در آن شرح دهید. برای مثال، برای تصویر زیر بهتر است به جای نام پیش‌فرض سیستم «IMG-2274333» نام «موزه-زمان-تهران-در-روز-بهاری» یا «zaman-museum-in-tehran» را انتخاب کنید:

 

موزه زمان تهران روز بهاری

 

 

  • نگارش «متن جایگزین» (Alt Text) مناسب و توصیفی برای تصاویر: متن جایگزین توضیح کوتاهی است که به تصویر اضافه می‌کنید تا ربات‌های جستجو موضوع آن را بهتر درک کنند. این متن در صورت عدم بارگذاری درست تصاویر به کاربران نمایش داده می‌شود. بهتر است از کلمه کلیدی در متن جایگزین استفاده کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید. در تصویر زیر، متن جایگزین تصویر مدل خوشه‌ای محتوا را در ویرایشگر وردپرس می‌بینید:

 

متن جایگزین تصویر مدل خوشه ای محتوا در وردپرس

 

 

  • انتخاب فرمت مناسب برای تصاویر: تصاویر وب‌سایت معمولا در یکی از فرمت‌های jpg و png یا webp عملکرد بهتری دارند. تصاویر jpg حجم و کیفیت پایین‌تری در مقایسه با png دارند اما تصاویر png برای نمایش اینفوگرافیک و تصاویر متن‌دار مناسب‌تر هستند.
  • کاهش حجم تصاویر با کمک ابزارهایی مثل TinyPNG «+» و Optimizilla «+»: با این کار به بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت کمک می‌کنید. بهتر است حجم تصاویر درون وب‌سایت را بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت نگه دارید.

 

نکات ایجاد لینک داخلی بین صفحات وب سایت در سئو سایت

«لینک داخلی» (Internal Link) به لینکی گفته می‌شود که صفحات مختلف یک وب‌سایت را به یکدیگر متصل می‌کند. لینک‌سازی داخلی دو اهمیت مهم و بزرگ در بهبود سئوی وب‌سایت دارد:

  • ناوبری راحت‌تر کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر
  • کمک به پیدا کردن راحت‌تر صفحات وب توسط ربات‌های جستجو

لینک‌های داخلی هم در بدنه محتوای صفحه قرار می‌گیرند و هم می‌توانید آن‌ها را در منوی اصلی، منوی پایین‌ صفحه و بخش‌های کناری صفحه اصلی قرار دهید.

لینک‌سازی داخلی را می‌توانید با ایجاد لینک از صفحات معتبر به صفحات کم‌اعتبارتر وب‌سایت شروع کنید و در ادامه این مسیر در هریک از صفحات جدید وب‌سایت یا پست‌های جدیدی که در وبلاگ منتشر می‌کنید، بین ۲ تا ۵ لینک داخلی به صفحات مرتبط وب‌سایت ایجاد کنید. تصویر زیر بخشی از مطلب «استراتژی seo» از مجله فرادرس را نشان می‌دهد که در آن به موضوعات مرتبط لینک داخلی ایجاد کرده‌ایم:

 

 

نمونه لینک داخلی در مطالب مجله فرادرس

 

در زمان ایجاد لینک‌های داخلی به نکات زیر توجه کنید:

  • لینک‌های داخلی را بین صفحات مرتبط وب‌سایت بسازید.
  • انکر تکست لینک داخلی را روی بخشی از متن قرار دهید که کلمه یا عبارت کلیدی در آن وجود دارد. در اصطلاح سئو به متنی که لینک روی آن درج می‌شود، «انکر تکست یا متن لینک» (Anchor Text) گفته می‌شود.

 

لینک دهی به صفحات وب سایت های دیگر

لینک‌سازی داخل سایت فقط شامل ایجاد لینک داخلی بین صفحات وب‌سایت نمی‌شود و برای بهبود seo وب‌سایت بهتر است حتما چند لینک هم به طرف صفحات معتبر و مرتبط وب‌سایت‌های دیگر ایجاد کنید. به لینکی که به صفحات وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید، در سئو «لینک خروجی» (Outbound Link) گفته می‌شود. لینک ابزارهای معرفی‌شده در همین محتوا نمونه لینک خارجی به وب‌سایت‌های دیگر هستند.

این کار دو مزیت اصلی و اساسی برای وب‌سایت ایجاد می‌کند:

  • گوگل موضوع محتوای صفحات وب‌سایت شما را بهتر و کامل‌تر درک می‌کند.
  • صفحات وب‌‌سایت را به‌عنوان منبعی از اطلاعات و منابع باکیفیت به گوگل نشان می‌دهید.

جالب است بدانید طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان سئو، وب‌سایت‌هایی که در صفحات خود به وب‌سایت‌های معتبر لینک خروجی ایجاد می‌کنند، در اولویت رتبه‌بندی بالاتری در مقایسه با وب‌سایت‌های بدون لینک خروجی قرار می‌گیرند.

 

توجه به دفعات استفاده از کلمه کلیدی در محتوا

یکی از مفاهیم بسیار مهمی که از گذشته در بحث سئوی محتوا مطرح می‌شود، «چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty | Keyword Frequency) است و به تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی اصلی نسبت به کل کلمات محتوا گفته می‌شود.

در گذشته صفحات وب‌سایت را با تکرار کلمه کلیدی در متن بهینه می‌کردند و صفحات با چگالی بیشتر کلمه کلیدی در اولویت رتبه‌بندی بالاتری در مقایسه با صفحات دیگر قرار می‌گرفتند. امروز گوگل از الگوریتم‌های پیشرفته‌تری برای بررسی صفحات وب استفاده می‌کند و نیازی به تکرار کلمه کلیدی در متن نیست و فقط لازم است که علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی در محل‌های زیر، آن را به‌طور طبیعی در بقیه بخش‌های بدنه محتوا به طور طبیعی توزیع کنید:

  • عنوان سئو
  • توضیحات متا
  • عنوان اصلی صفحه
  • پیوند یکتای صفحه
  • ۱۰۰ کلمه ابتدایی محتوا

نکته مهم: «تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در متن» یا «کیورد استافینگ» (Keyword Stuffing) باعث می‌شود توسط گوگل جریمه شوید پس حتما به این نکته توجه کنید که برای سئو کردن متن نیازی به انجام این کار نیست و فقط باید مطمئن شوید که انقدر از کلمه کلیدی در متن استفاده کرده‌اید که گوگل پیوستگی و انسجام متن را با موضوع اصلی در بخش‌های مختلف آن تشخیص دهد. همچنین برای جلوگیری تکرار بیش از حد کلمه کلیدی بهتر است از کلمات هم‌معنی و مترادف‌های آن LSI Keywords) استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید