سئو چگونه کار می کند؟

۳۳ مدل جعبه دستمال کاغذی کیوت و بامزه
اکتبر 14, 2023
انواع سئو
اکتبر 14, 2023

سئو چگونه کار می کند؟

یکی از سوالات مهمی که برای پاسخ کامل‌‌تر و دقیق‌تر به سوال سئو چیست باید به آن جواب داد، بررسی ارتباط سئو و موتورهای جستجو است. روزانه کاربران زیادی در سراسر جهان از موتورهای جستجو (و بیشتر از همه از گوگل) برای پیدا کردن اطلاعات یا محصولات و خدمات موردنیاز خود استفاده می‌کنند. این استفاده زیاد باعث می‌شود وب‌‌سایت‌های مختلف برای نمایش در جایگاه‌های بالا با هم رقابت کنند. اما نقش موتورهای جستجو در این میان چیست و چه ارتباطی با سئو دارند؟

 

نحوه کار گوگل در سئو

موتورهای جستجو با هدف نمایش بهترین نتیجه به پاسخ جستجوی کاربر ایجاد شده‌اند. گوگل را مانند کتابخانه بزرگی در نظر بگیرید که اطلاعات میلیون‌ها جلد کتاب (در اینجا وب‌سایت) را در پایگاه‌داده خود ذخیره می‌کند و با هربار جستجوی کاربر باید در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج مرتبط را اولویت‌بندی کرده و به او نمایش دهد. تا به‌حال شده از خودتان بپرسید گوگل صفحات وب‌سایت را چطور پیدا و موضوع آن‌ها را درک می‌کند؟ این فرایند دقیقا همان نقطه ارتباط سئو و گوگل است و در سه مرحله اصلی انجام می‌شود. ببینیم این سه مرحله کدام‌اند؟

 

خزش

گوگل ابتدا محتوای صفحات وب را با کمک ربات‌ها یا خزنده‌های جستجوی ارسالی به آن‌ها می‌خواند. به این فرایند در اصطلاح سئو، «خزش» (Crawling) گفته می‌شود.

 

 

ارسال ربات های جستجو به صفحات برای خواندن محتوای آن ها یا خزش در سئوی سایت

 

 

نمایه‌گذاری

پس از خواندن و درک محتوای صفحات، نوبت به آن می‌رسد که گوگل آن‌ها را در فهرست بزرگ خود ذخیره کند. به این فرایند، «نمایه‌گذاری» (Indexing) گفته می‌شود:

 

 

ذخیره شدن صفحات وب در فهرست گوگل یا نمایه‌گذاری در سئو چیست

 

 

رتبه‌بندی

زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل فهرست خود را بر اساس میزان ارتباط محتوای صفحات با عبارت مورد جستجوی کاربر بررسی کرده و نتایج پیشنهادی خود را به او نمایش می‌دهد:

 

 

رتبه بندی صفحات وب بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر یا رنکینگ در سئو

 

 

بررسی میزان ارتباط صفحات وب با سوال کاربر و اولویت‌بندی آن‌ها، توسط الگوریتم‌‌های گوگل انجام می‌شود. این الگوریتم‌ها وظیفه دارند «کیفیت» (Quality)، «ارتباط» (Relevancy) و «اعتبار» (Authority) صفحات وب و محتوای آن‌ها را با معیارهای رتبه‌بندی خاصی ارزیابی کرده و نتایج را به کاربران نمایش دهند. در سئو تلاش می‌کنیم وب‌سایت را به این معیارهای رتبه‌بندی نزدیک‌تر کنیم تا الگوریتم‌ها آن‌ها را مرتبط‌ترین نتیجه به جستجوی کاربران تشخیص دهند.

 

 

بهبود رتبه صفحه در نتایج جستجو به کمک سئوی سایت

 

 

نکته: از آنجاکه موتور جستجوی گوگل محبوبیت بیشتری بین کاربران دارد، در ادامه این مطلب فقط از کلمه گوگل برای اشاره به موتورهای جستجو اشاره می‌کنیم و همه تکنیک‌هایی که در ادامه بررسی می‌شوند هم با دستورالعمل‌های این موتور جستجو هم‌خوانی دارند. در ادامه، انواع سئو را به‌همراه تکنیک‌های هرکدام بررسی می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید