صنعت دستمال کاغذی های بهداشتی چینی در دوران طلایی توسعه

ویژگی دستمال كاغذی
ویژگی دستمال كاغذی مناسب چیست؟
اکتبر 13, 2018
دستمال کاغذی
دستمال کاغذی از فرهنگ‌سازی تا تبلیغات روی میز خانه شما
اکتبر 13, 2018
صنعت دستمال کاغذی

صنعت دستمال کاغذی

در حال حاضر صنعت دستمال کاغذی و  مصرف کاغذ در چین کمتر از مصرف سرانه کاغذ در آمریکاست. براساس آمار به دست آمده ار سال 1990 تا 2003 مصرف کاغذ توالت در چین سالانه 11 درصد افزایش یافته است. در 10 سال آتی ، چین در صدر کشورهایی قرار می گیرد که مصرف کاغذ در آنها سریع است.

و بدین ترتیب توانایی بازار توسعه می یابد. در 10 اکتبر سال گذشته گردهمایی «سازمانهای تولید در کاغذ» در چین برگزار شد. مدیر چینی کمیته آکادمیک بنیاد کاغذ آقای یانگ ماوکسیان تصویری جدید تجارت از کاغذ ارایه کرد. در این جلسه دو گروه از محصولات کاغذی معرفی شدند؛ بسته بندی و محصولات بهداشتی . کاغذهای بهداشتی در آشپزخانه ، دستشویی، دستمال سفره ، بافت ، دستمال های بهداشتی بانوان و محصولات بهداشتی کودکان از این موارد مصرف می شوند.

صنعت دستمال کاغذی

این مبحث بر روی کاغذهای بهداشتی متمرکز است. آقای یانگ معتقداست: نباید به مصرف کاغذ توالت بی توجه بود.

توسعه اقتصادی ، بهبود سطح زندگی مردم و افزایش سطح شهرنشینی با مصرف کاغذ توالت روابطی نزدیک دارد. مصرف کاغذ توالت در چین در سال 1990 از 680هزار تن به سه میلیون و 100 هزار تن در سال 2003 افزایش یافت . در سال 2003 کل محصولات کاغذ توالت با دو میلیون 370 هزار تن نمایشگر 7/9 درصد رشد در سال 2002 بود. براساس پیش بینی های موجود در صنعت تا سال 2020 در ایالات متحده و اروپا سطح مصرف کاغذ چین سه برابر خواهد شد. صنعت ساخت کاغذ توالت در چین فضایی عمیق و آینده ای درخشان در توسعه این صنعت دارد.

بنیاد کاغذ چین مصرف سرانه کاغذ در دنیا را 4/3 کیلوگرم در کل، در آمریکای شمالی 22 کیلوگرم و 12 کیلوگرم در اروپا ، 13 کیلوگرم در ژاپن و 4/2 کیلوگرم در چین اعلام کرده است . در چین مصرف کاغذ توالت درگیر مشکل شکاف جغرافیایی است . صنعت دستمال کاغذی و مصرف کاغذ توالت در شانگهای ، پکن و دیگر شهرهای توسعه یافته ساحلی 60 درصد مصرف در گانسو، نینگیا و دیگر مناطق غربی است . بیش از 70 درصد جمعیت حاشیه نشین از این محصول استفاده نمی کنند.

به عقیده سیامان از نقطه نظر جهانی ، مصرف کاغذتوالت در سال آتی 3 تا 4 درصد رشد می کند. رشد مصرف محصول در چین بیش از میزان رشد جهانی است . تخمین زده می شود که تا سال 2020 تولید کاغذتوالت چین به 9 میلیون و 900 هزار تن خواهد رسید. در این زمان چین بزرگ ترین صادرکننده محصول خواهد بود. از 70 درصد تولید محصول تولید این محصول در ژیجینگ ژی انجام می شود و 8 درصد محصولات بافتی و 13 درصد دستمال کاغذی تولید چین در این محل تولید می شود .

در آینده افراد با استانداردهای بهبودیافته زندگی از کاغذ توالت با کیفیت و انواع بهتر بهره مند خواهند شد و با توجه به میزان افراد بیمار و پیر نیازهای جدیدی در این صنعت ایجاد خواهد شد.

در چین بیش از 800 تولیدکننده کاغذ توالت فعالیت می کنند که اغلب آنها تجارت های کوچکی هستند وبه عنوان ماده خام تولید محصول از خمیرکاغذ بازیافتی استفاده می کنند. به عقیده کارشناسان در آینده تقاضا براساس نام کارخانه و برند تغییر می کند.
به عقیده کارشناسان حوزه در 10 سال آتی در حوزه تولید کاغذ توالت در چین توسعه های چشمگیری رخ خواهد داد و کارخانه های مشهوری همچون کیمبرلی کلارک در چین سرمایه گذاری خواهند کرد و شرکت های تجارتی چین باید برندی مخصوص خود در دنیا تولیدکنند.

تاریخچه کاغذ توالت

از آغاز تاریخ بشر، انسان همیشه به دنبال راهی برای پاکیزگی و نظافت خود بوده است . در گذشته فرد برای نظافت خود از هر وسیله ای که در دسترس داشته ، استفاده می کرده است . پوسته نارگیل ، برف ، علف ، برگ های خشک ، پشم گوسفند و… و بعداً و پس از اختراع کاغذ و ماشین چاپ از روزنامه ، مجله و برگه های کتاب استفاده می کرده است . یونانیان باستان در دستشویی برای نظافت از سنگ و خاک استفاده می کردند اما ایده محصولات تجارتی تولید محصولی مختص دستشویی 150 سال قبل در آمریکا به حقیقت پیوست .

کاغذ توالت در دوران نوین

اولین نمونه محصولات برگه هایی با عصاره درخت جسمی از گیاه مانیلا بودند که در جعبه های دستمال کاغذی قرار داشتند. در سال 1857 یک تاجر نیویورکی به نام جوزف گامیتی آنها را اختراع کرد و ادعا می کرد این دستمال ها از بیماری بواسیر جلوگیری می کنند. او افتخار می کرد که چنین وسیله ای را اختراع کرده است . اما موفقیت او کوتاه بود. مردم علاقه ای به استفاده از این وسیله گران قیمت نداشتند و برگه های مجله یا نامه های تبلیغاتی مجانی را ترجیح می دادند!

درسال 1890 دو برادر به نام های کلارنس و اروین اسکات مفهوم دستمال کاغذی مخصوص توالت را بر روی رول های مختلف را مشهور کردند. اختراع برادران اسکات از دستمال های گایتی که خاصیت دارویی داشتند ، مشهورتر شدند . بخشی از شهرت آنان به دلیل معامله ای بود که این دو برادر با هتل ها و داروخانه ها انجام داده بودند.

اما هنوز راه بسیاری مانده بود . شاید به این دلیل که آمریکایی ها از عملکردهای بدن خود خجالت زده بودند. در حقیقت برادران اسکات آنچنان از اختراع خود شرمزده بودند که تا سال 1902 مسئولیت اختراع خود را به درستی برعهده نگرفتند. این موضوع آنچنان تابوی بزرگی بود که هیچکس نمی-توانست از آن سخن بگوید. در سال 1930 شرکت آلمانی هاکل علائمی را به دین منظور طراحی کرد ؛ «از داروخانه چی هاکل بخواهید دیگر مجبور نیستید اسم کاغذ توالت را بیاورید!!» . با گذشت زمان مقبولیت این محصول در میان مردم بیشتر شد.

« فتح دنیا»

در حال حاضر آمریکا سالانه بیش از 6 میلیارد دلار در صنعت محصولات بهداشتی خمیر چوب هزینه می کند. هر آمریکایی به طور متوسط 57 متر مربع کاغذ توالت در روز مصرف می کند. اما رشد اصلی در این صنعت در کشورهای درحال توسعه اتفاق می اقتد. سود فروش این محصول تنها در برزیل از سال 2004 دو برابر شده است. فروش حیرت انگیز محصول در سراسر دنیا به دلیل افزایش نفوس ، انتظارات اجتماعی و درآمد افراد است.
با آن که بازار در کشورهای در حال توسعه بسیار وسیع است ، سازندگان کاغذ توالت باید بر نرخ محصولات خود بیفزایند زیرا هزینه های تولید نیز در حال افزایش است . در چند سال اخیر خمیر کاغذ بسیار گران تر شده است و هزینه های انرژی سرسام-آورند. البته با تغییر آب وهوا شرکت های سازنده باید همچنان برقیمت محصولاتشان بیفزایند.

علاقه اردن به خرید محصولات سلولزی کانادا
وزیربازرگانی کانادا «استوکسول دی » از گشایش درهای کشورهای خاور میانه به روی صنعت سلولزی این کشور خبرداد بدین ترتیب کانادا واردات دستمال توالت اردن را در اختیار گرفت. آقای دی قرارداد آزاد تجاری برای نخستین بار را با اردن امضا کرد . وی همچنین در زمینه خرید تسلیحات هسته ای با شاه عبدالله دوم نیز ملاقات کرد.
در حالی که تجارت میان این دو کشور در سطح پایینی است ، وزیر بازرگانی معتقد است که بازار وسیعی برای محصولات کانادایی در خاورمیانه ایجاد خواهد شد. وی با آقای الیا ناکول (صاحب کارخانه ناکول) دیدار کرد. وی کی از بزرگ ترین توزیع کنندگان دستمال کاغذی ، دستمال توالت و دستمال های بهداشتی در خاورمیانه است .
آقای دی در این مورد افزود: با این قرارداد شرکت ناکول می تواند بدون تعرفه محصولات سلولزی کانادا را در مقادیر زیاد خریداری کند و از سوی دیگر موقعیت های مناسبی برای این صنعت در داخل کانادا ایجاد خواهد شد . هر دو کشور به دنبال سودی دو جانبه هستند.
پیش تر رکود اقتصادی در آمریکا ضربه بزرگی به صنایع سلولزی کانادا زد و ایجاد بازاری جدید برای محصولات سلولزی برای این کشور نویدبخش است.

هند به بزرگ ترین مصرف کننده کاغذ تبدیل می شود
با آنکه در بسیاری از نقاط جهان کاهش چشمگیر در تقاضا برای کاغذ و محصولات سلولزی به وجود آمده است ، در زمینه مصرف هند به رتبه نخست دست یافته است . مصرف این محصولات نسبت به سال 2008 ، 10 درصد افزایش یافته است .
براساس تحقیقات سازمان IMPA (اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ درهند) از ماه دسامبر 2008 مصرف سرانه کاغذ به ازای هر نفر 3/8 کیلوگرم افزایش یافته است . مدیر سازمان IMPA (پرادیپ دوبال) در جلسه سالیانه اتحادیه اعلام کرد CAGA (رشد کلی سالانه) صنعت کاغذ و خمیر چوب در دهه آینده 7 تا 8 درصد خواهد بود. ظرفیت تولید داخلی تا سال 2010 ، 2/11 میلیون تن به ازای annum افزایش خواهد یافت . ظرفیت کنونی تولید داخلی در هند 9 میلیون تن است .
براساس تخمین های این سازمان بودجه این صنعت در سه سال آینده بیش از 13 هزار کرور (6/2 میلیارد USD) افزایش می-یابد که در زمینه افزایش ظرفیت تولید ، نوین سازی و صرفه-جویی بهتر منابع صرف خواهد شد. هم اکنون صنعت کاغذسازی هند 6/1 درصد تولیدات جهانی کاغذ و مقوا را در اختیار دارد.

« تقاضای پنهان»
مفهوم تقاضای پنهان ، واژه ای ظریف است . واژه پنهان به هرچیزی اشاره دارد که فعال بوده و قابل مشاهده نیست و به همین سبب ناشناخته است . تقاضا تصوری از کمیت اقتصادی است که جمعیت یا بازار را هدف گرفته است که به عواملی همچون قیمت ، کیفیت و توزیع وابسته است. اقتصاددانان «تقاضای پنهان» را درآمد صنعت از بازاری قابل دسترس و جذاب برای شرکت های رقیب تعریف کرده اند. بنابراین تقاضای پنهان معیاری از درآمد احتمالی بازار (P.I.E) یا سود خالص (بهره) است. بازار در سطحی از ارزش زنجیره ای تعریف شده است . تقاضای پنهان در سطح خرده فروشی ، فروش کلی ، تولید و مواد خام تعریف شده است .
تقاضای پنهان برای انتقال ذخایر کاغذبهداشتی برای تبدیل به محصولاتی مانند دستمال های بهداشتی ، دستمال کاغذی و… فروشی مبنی بر تاریخی واقعی نیست . در حقیقت ممکن است در صورتی که بازار چندان مناسب نباشد تقاضای پنهان کمتر یا بیش از فروش واقعی باشد. ناکارآمدی بازار از چند عامل سرچشمه می گیرد ، از جمله فقدان بازار بین المللی ، موانع فرهنگی مصرف ، قوانین و قوانین اتحادیه ای در دیگر شرکت ها. اما در کل تقاضای پنهان معمولاً بیش از فروش واقعی بازار یک کشور است.
به دلایلی که بعداً توضیح داده خواهد شد این تحقیق به تصور واحدهای کمیتی نمی پردازد و فقط منافع پنهان کل را در نظر می گیرد (به عنوان مثال احتساب قیمت در واحد زمان هیچ وقت انجام نمی شود). واحد مورد استفاده این تحقیق دلار آمریکا است و با تورم بازار تطابق ندارد و با دینامیک های آتی نرخ تبادل ارز آتی مرتبط نیست.
اگر نرخ تورم یا تبادل به صورت اساسی در مقایسه با تجارت اخیر متفاوت باشد، فروش اصلی از تقاضای پنهان نیز فراتر خواهد رفت (زمانی که به صورت دلار آمریکا تبدیل شود که البته با تورم منطبق نیست) . از سوی دیگر ممکن است تقاضای پنهان بیش از فروش واقعی باشد زیرا مشکلات توزیع از میزان فروش واقعی می کاهد.
همان طور که در مقدمه توضیح داده شد این مطالعه ای استراتژیک است و به دیدگاهی کلی و دور می اندیشد و توجهی به عوامل یا محصولات ندارد. در حقیقت محصولات کنونی یا خدمات بازار می-توانند به راحتی از وضعیت کنونی خارج شوند و دیگر عوامل را می توان با شرکت های دیگر جایگزین کرد و بدین ترتیب تقاضای پنهان و جهانی برای تبدیل کاغذ بهداشتی خریداری شده به محصولات مختلف در سطح کلی وجود خواهد داشت.
محصولات و خدمات جزئیات را ارائه می کنند و به همراه آن مشخصات عوامل را نمایان می کنند. این موارد در برخی مسائل مهم بوده و برای تخمین تقاضای پنهان چندان اهمیتی ندارد.

«روش شناسی»
به منظور تخمین تقاضای پنهان برای ذخیره کاغذبهداشتی و تبدیل آن به محصولات دیگر از روشی چندسطحی استفاده کردم و در این مورد بر روی چند فرضیه اقتصادی تکیه کرده ام. به خصوص فرضیه ای بر شکل و گونه عملکرد تقاضای پنهان جمعی وجود دارد. عملکردهای تقاضای پنهان با درآمد کشور ، شهر، خانگی یا فردی برای مصرف واقعی مرتبط است . تقاضای پنهان (در صورت کارآمدی اقتصاد همان میزان مصرف خواهد بود) در هر سطحی از زنجیره ارزش در صورت ایجاد تعادل اتفاق می افتد . شرکت هایی که در بازار فعالیت می کنند باید تقاضای پنهان را درک کرده و با بازگشتی بسیار کم بر این تقاضا پاسخ گویند. مهم ترین متغیر تعیین کننده مصرف ( در صورت وجود تقاضای پنهان) درآمد است (یا منابع مالی در سطوح بالاتر زنجیره ارزش) . در حال حاضر بدون توجه به برون گرا و تفاوت در مصرف در کشورهای مختلف ، رابطه جمعی بین درآمد و مصرف تم اصلی اقتصاد است . موارد آتی یک وجهه از مشکل را می نمایاند.

مرحله اول : تعریف محصول و جمع آوری اطلاعات
هر مطالعه ای درباره تقاضای پنهان در کشورهای مختلف نیازمند ایجاد استانداردهایی برای تعریف «کارآمدی» است . با اشاره به جایگزین های متفاوت و تطبیق آنها با درآمد بازار به این نتیجه رسیدیم که برخی کشورهای کلیدی بیش از دیگر کشورها به ٌ کارآمدی اقتصادی ٌ در این زمینه دارد. در میان بسیاری از جایگزین ها متوجه شدیم بزرگ ترین درآمد جمعی دنیا و بیشترین درآمد به ازای جمعیت در بازار نمایانگر بهترین استانداردهای ٌ کارآمدی ٌ هستند.
درآمد جمعی زیاد به تنهایی کافی نیست . به عنوان مثال درآمد کل چین بالا است اما درآمد به ازای جمعیت آن پایین می باشد و بنابراین بازاری کارآمد نیست . اما در این حوزه تنها کشورهایی با درآمد کلی مناسب و درآمد به ازای جمعیت بالا در بازاری مناسب هستند. بدین ترتیب این مورد کشورهای کارآمد را به کشورهای مشترک در OECD (سازمان بنیادهای اقتصادی و توسعه ای) محدود می کند مانند انگلستان .

انتخاب کشورها با توجه به این موضوع که تمام کشورهای عضو OECD در گزارشات خود منافعی را در حد گفته شده ندارد، محدودتر می شود. به طول معمول کشورهایی که اطلاعاتی وسیع در سطح کلی دارند به سطح کارآمدی دست یافته اند که شامل آمریکا ، انلگلستان و در برخی موارد فرانسه و آلمان می-شوند.
بنابراین تقاضای پنهان با استفاده از این اطلاعات در مورد بازارهای کارآمد تخمین زده می شود. این گزارشات باید از منابع مستقل تهیه شده باشند مانند (یورومونیتور، فنیتل ، خدمات مالی تامسون، گزارشات بانک جهانی و…) برطبق منابع واقعی اطلاعات ، معنی و تبدیل کاغذ بهداشتی خریداری شده به منظور تبدیل به محصولات دیگر ، مفهوم پیدا می کند.

مرحله دوم: تصفیه و هموارسازی
براساس دیدگاه جمعی درباره تبدیل ذخیره کاغذبهداشتی به محصولات متفاوت که دربالا بیان شد، اطلاعات درباره کشورهایی که بیشترین شباهت به تعریف مذکور را داشتند ، جمع آوری شد. بدین ترتیب نمونه ای از کشورهایی تهیه می شود که اطلاعات قابل مقایسه ای دارند. اگر مجموعه مورد سوال در زمان مورد نظر بازدهی نداشته باشد باید انطباقاتی در آن صورت گیرد. برای حذف تأثیرات کوتاه مدت چرخه تجارت این مجموعه ها با استفاده از طرحی دوساله راه را هموار می کنند. باید توجه داشت که برنامه های طولانی تر نتایج را تغییر نمی دهند. اگر اطلاعات درباره کشوری مهیا باشد اما به دلیل شوک های اقتصادی در کوتاه مدت دچار عدم انطباق شود، این ملاحظات از تحلیل تصفیه شده و حدف می شوند. ( به عنوان مثال در مورد فروش گوشت در کشوری که با اعتراضات درباره بیماری های مربوط به دهان و پا مواجه است)

مرحله سوم: احیاء ارزش های گم شده
در برخی موارد، اطلاعات موجود برای برخی از کشورها منابع پراکنده دارند. در دیگر موارد اطلاعات درباره کشور تنها به مدت یک سال معتبر است . از دیدگاه بسیاری این ملاحظات در تخمین سال های گم شده ارزش زیادی دارند. اگر تصور کنیم دیگر عوامل ثابت هستند، سال های گم شده با استفاده از تغییرات و رشد در درآمد ملی قابل قیاسند. براساس فلسفه برجسته مصرف طولانی مدت، کشورهایی که در هرسالی اطلاعات مورد نظر را در دسترس ندارند براساس دینامیک های پیشین درآمد افزوده کشور، سنجیده می شوند.

مرحله چهارم: پارامترهای متغیر، تخمین های غیرخطی
با توجه به اطلاعات موجود از سه مرحله گفته شده ، تقاضای پنهان در کشورهای اضافه با استفاده از ٌپارامترهای متغیر عرضی در زمان مجموعه مدل ها ٌ تخمین زده می شود. تأثیر درآمد در تقاضای پنهان در کشورها ثابت است مگر آن که گواهی تجربی برای ارائه این تأثیرات متفاوت باشد( به عنوان مثال چالش تأثیر درآمد در همه کشورها یکسان نیست).
این فرضیه در تمام کشورها با عملکرد مصرف کلی کاربری دارد. به بیان دیگر تقاضای پنهان برای تبدیل کاغذ بهداشتی به دیگر محصولات در کشورهایی مشابه است که در زمینه توسعه اقتصادی ویژگی های مشترکی دارند مانند کشورهای آفریقایی که ساختار تقاضای پنهان مشابه آنها تفاوت های درآمد درکشورهای آفریقایی را کنترل می کند. این روش در کشورهایی مفید است که تصوری از غیرخطی بودن در میزان مصرف کلی آن وجود دارد. با این حال خواننده باید توجه داشته باشد دربرخی از گروه ها این ترکیب در اولین نگاه نتایجی عجیب خواهد داشت.
مرحله پنجم : پارامتر ثابت تخمین خطی
تخمین های غیرخطی در برخی موارد که اطلاعات به همراه مصرف جمعی فیلتر شده است ، فرض می شوند . از آنجا که در جهان بیش از 200 کشور وجود دارند، همیشه کشورهایی در انتهای فهرست عملکرد مصرف قرار دارند که تخمین غیرخطی غیرممکن است . در این کشورها تعادل تقاضای پنهان ، پارامتر بوده و نه عملکردی از ثروت . بلکه عملکردی از درآمد کنونی است . در طولانی مدت ، درآمدی نداشته باشد تقاضای پنهان برای تبدیل ذخیره کاغذ بهداشتی به منظور تبدیل به دیگر محصولات صفر خواهد بود. فرضیه آن است که در صورتی که درآمد صفر باشد، ذخیره ثروت به سرعت کاهش می یابد. در این مرحله از فرآیند تخمین کشورهایی با درآمد کم تقاضای پنهانی در سطح درآمد خود دارند که براساس عملکرد کلی مصرف است .
مرحله ششم : تراکم و محک زنی
براسال مدل های بالا، ارقام تقاضای پنهان برای تمام کشورهای جهان تخمین زده می شود و سپس تقاضای پنهان کل در منطقه و دنیا به دست می آید. برای آن که ارقام مفهوم بهتری داشته باشند ، تقاضای منطقه ای و جهانی ارائه می شود.
مرحله هفتم: تراکم تقاضای پنهان : تخصیص ، شهری
با ایجاد دنیای بدون مرز شهرها در محدوده بازارها اهمیت بیشتری می یابند. این تحقیق در مورد 2 هزار شهر مصداق دارد. از نقطه نظر اقتصادی شهر نماینده جمعیت در مرزهای جغرافیایی نیست . از نظر یک برنامه ریز اقتصادی یا استراتژیک ، شهر نماینده منطقه است که بر بازار تأثیر مستقیم دارد. این تأثیر از صنعتی به صنعت دیگر و از برهه ای از زمان تا برهه دیگر متفاوت است .
همانند سطح کشوری خواننده باید تقاضای پنهان مختص شهر را درک کند و نماینده فروش واقعی است . در بسیاری از موارد تقاضای پنهان در فروش محصولات قابل مشاهده است.

انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران

دیدگاه ها بسته شده است

با ما در واتسپ در ارتباط باشید