استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

نگاهی کوتاه به بازاریابی شبکه های اجتماعی
اکتبر 18, 2023
انواع دستمال کاغذی بر اساس کاربرد آن ها
اکتبر 21, 2023

استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بدون داشتن یک استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه های اجتماعی ممکن است بدون هدف خاصی و فقط از روی رفع تکلیف، پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید بدون این‌که بدانید چه اهدافی را دنبال می‌کنید یا این‌که مخاطب هدف شما چه افرادی هستند. با این روش، نتیجه‌ای از بازاریابی شبکه های اجتماعی کسب نخواهید کرد. به همین دلیل، برای پیشرفت کار باید یک استراتژی مشخص داشته باشید که در ادامه کار به طور کامل نحوه تدوین یک استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه های اجتماعی را بررسی می‌کنیم.

تدوین استراتژی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی با برنامه‌ریزی که در ادامه متن به آن می‌پردایزم، تفاوت‌هایی دارند. به بیان ساده، استراتژی به شما می‌گوید که باید در کجا قرار بگیرید و برنامه‌ریزی، نحوه رسیدن به این جایگاه را در بازاریابی شبکه های اجتماعی ممکن می‌سازد. یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید استراتژی خود را خلق کنید این است که به پنج سوال زیر پاسخ بدهید:‌

  1. چرا می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید؟
  2. مخاطب هدف شما کیست؟
  3. چه چیزی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟
  4. مطالب خود را در کجا به اشتراک خواهید گذاشت؟
  5. چند پست در روز یا هفته و در چه زمانی باید منتشر شوند؟

 

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

 

چرا کسب و کار شما باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد؟

اولین سوال این است که چرا باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. جواب این سوال به اهداف شما در شبکه‌های اجتماعی مربوط است. آیا برای تبلیغ محصولات خود در شبکه‌های اجتماعی حضور دارید یا این‌که برای افزایش آمار بازدید از سایت خود تلاش می‌کنید یا می‌خواهید به مشتریان خود خدماتی ارائه دهید. به طور کلی، اهداف اصلی وجود دارند که ممکن است دلیل حضور شما در شبکه‌های اجتماعی باشند و در ادامه به این اهداف شامل ۹ هدف اصلی اشاره خواهیم کرد.

  1. افزایش آگاهی از برند
  2. افزایش ترافیک وب‌سایت
  3. ایجاد مسیر جدید در بازاریابی
  4. رشد درآمد
  5. تقویت تعامل برند
  6. ایجاد یک جامعه مرتبط با نام تجاری خود
  7. ارائه خدمات بر پایه شبکه‌های اجتماعی
  8. افزایش توجه در مطبوعات
  9. دریافت انتقادات و پیشنهادات پیرامون نام تجاری

به طور کلی بهتر است بر روی یک یا چند هدف از موارد بالا متمرکز شوید مگر این‌که یک تیم داشته باشید تا هر یک از اعضای تیم بتوانند اهداف مختلفی را دنبال کنند.

 

مخاطب هدف شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی کیست؟

بعد از آن‌که دلیل حضور شما در شبکه‌های اجتماعی مشخص شد باید مخاطب هدف را مشخص کنید. با دانستن مخاطب هدف، پاسخ به سوالات مختلف پیرامون نحوه اشتراک‌گذاری مطالب، ساده‌تر خواهد شد. به طور مثال، کسب و کاری در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند، می‌تواند مطالبی از این دست را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارد.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

تمرین مناسب برای این کار، ایجاد یک شخصیت بازاریابی با به عبارت دیگر پرسونای بازاریابی است. روش‌های مختلفی نیز برای ایجاد این شخصیت (پرسونای مشتری) وجود دارند اما یکی از بهترین راه‌ها این است که به سوالات موجود در جدول زیر پاسخ دهید.

 

سوال مثال
چه کسانی هستند؟ عنوان شغلی، سن، جنسیت، حقوق، محل زندگی و …
علاقه به چه چیزهایی دارند تا برایشان فراهم کنید؟ سرگرمی، محتوای آموزشی، مطالعات موردی، اطلاعات در رابطه با محصولات جدید
چه زمانی آنلاین هستند؟ مانند اینستاگرام، لینکدین و …
چرا از محتوا استفاده می‌کنند؟ جهت پیشرفت شغلی، سلامت، سرگرمی و …
چگونه از محتوا بهره می‌گیرند؟ دیدن فیلم آموزشی، خواندن پست‌های وبلاگی

 

البته نیازی نیست که همه کارها را از صفر شروع کنید و اگر از شروع کسب‌وکار شما، مدت زمان گذشته است به احتمال زیاد اطلاعتی از مخاطب هدف خود دارید. بهتر است این اطلاعات را یادداشت کنید و آن‌ها را با افراد تیم خود به اشتراک بگذارید. همچنین نوشتن آن‌ها می‌تواند در آینده به شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک کند.

 

چه چیزی را به اشتراک می گذارید؟

زمانی که به این سوال می‌رسید ممکن است ذهن شما به سمت نوع محتوای خود مانند فیلم آموزشی، عکس یا متن جهت‌گیری کند. اما به یاد داشته باشید که در رابطه با بازاریابی شبکه های اجتماعی و تدوین استراتژی آن‌ها صحبت می‌کنیم پس بهتر است یک پله به عقب برگردیم و در سطحی بالاتر راجع به آن تصمیم بگیریم. بنابراین، به جای تصمیم در رابطه با نوع محتوا بهتر است راجع به «بن‌مایه» (Theme) یا همان تم صحبت کنیم.

به طور مثال ممکن است یک برند معروف لباس را در اختیار داشته باشید و عکس‌هایی از محصولات و همچنین مشتریان خود با لباس‌های تولیدی شما در صفحه اینستاگرام قرار دهید و این بن‌مایه محتوای اشتراکی شما باشد.

در مثالی دیگر، اگر لوازم و تجهیزات کوهنوردی به فروش می‌رسانید، تهیه تصاویری با کیفیت از کوه‌ها و مناظر به همراه این تجهیزات می‌توانند بن‌مایه محتوای شما را تشکیل دهند.

 

 

اگر با دقت بیشتری به برندهای موجود در شبکه‌های اجتماعی نگاه کرده باشید خواهید دید که این شرکت‌ها به طور معمول بیش از یک تم اصلی را مد نظر دارند. این‌که بن‌مایه‌های مختلفی را در بازاریابی شبکه های اجتماعی در نظر داشته باشید تاثیر زیادی در عملکرد موفقیت‌آمیز شما خواهد داشت زیرا فضای گسترده‌تری برای ارائه محتوای متنوع به مخاطب خود در اختیار دارید و از این طریق، با مخاطب تعامل بیشتری خواهید داشت.

در ادامه سعی می‌کنیم راهکاهایی را معرفی کنیم تا درک بهتری از مخاطب هدف خود داشته باشید. به پرسونای مشتری خود نگاهی بیاندازید و سوالات زیر را در نظر بگیرید:‌

  • چه اهداف و چالش‌هایی دارند؟
  • چگونه می‌توان برای حل مشکلات به آن‌ها کمک کرد؟

به طور مثال اگر شرکتی در زمینه تهیه و توزیع لوازم تناسب اندام را اداره می‌کنید، مخاطب هدف شما باید همواره از تجهیزاتِ به روز در این حوزه اطلاع داشته باشد و بهتر است تصاویری از آخرین محصولات در اختیار او قرار دهید.

 

محل اشتراک مطالب کجاست؟

در مرحله بعد باید محل اشتراک محتوای تولیدی را تعیین کنید. به عبارت دیگر باید مشخص کنید که برند شما در کدامیک از شبکه‌های اجتماعی باید فعالیت داشته باشد. البته به یاد داشته باشید که نیازی نیست برند شما در تمامی شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کند اما بهتر است در چهار شبکه اجتماعی مهم مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین فعالیت داشته باشید چراکه به طور معمول این شبکه‌های اجتماعی در صفحه اول نتایج گوگل نیز ظاهر می‌شوند.

در اینجا نیز فهم درست از مخاطب هدف می‌تواند به شما در پیشبرد اهداف کمک کند. از اینرو بهتر است بررسی کنید که در کدام پلتفرم، مخاطب شما فعالیت بیشتری دارد. به طور مثال، جوانان و نوجوانان به هنگام اوغات فراغت خود تمایل دارند در اینستاگرام فعالیت و پست‌های دیگران را مشاهده کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در کدام جنبه از تولید محتوا توانایی دارید. آیا عکاس خوبی هستید یا این‌که با تدوین فیلم آشنایی دارید یا علاقه‌مند به نویسندگی هستید؟ برای هریک از این توانایی‌ها شبکه اجتماعی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را بهبود بدهید. به طور مثال،‌ اینستاگرام برای عکاسان محل بسیار مناسبی به شمار می‌آید. البته شبکه‌های اجتماعی رفته‌رفته به شکلی توسعه پیدا می‌کنند که برای ارائه هر نوع محتوایی مناسب باشند.

 

چند پست در روز باید منتشر کنیم؟

آخرین سوال به هنگام تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که در چه زمان‌هایی محتوای خود را به اشتراک بگذارید. به طور کلی برای اینستاگرام، یک یا دو پست در هر روز باید منتشر شود. استوری اینستاگرام نیز بهتر است ۲ بار در روز منتشر شود یا به عبارت دیگر، در هر هفته بین ۸ تا ۱۶ استوری داشته باشید. برای توییتر تا ۱۰ توییت و برای لینکدین، یک یا دو بار در روز، انتشار پست پیشنهاد می‌شود.

در این مرحله، به جای جستجو در رابطه با بهترین زمان انتشار مطلب بهتر است یک گام به عقب برگردیم و به موضوع از سطحی بالاتر نگاه کنیم.

پیش از آن‌که تصمیم بگیرید در چه زمان‌هایی از روز و هفته مطالب خود را منتشر کنید باید رفتار مخاطب هدف خود را در نظر داشته باشید. به عبارت دیگر باید بدانید که آن‌ها در چه زمان‌هایی به دنبال محتوایی هستند که شما قصد انتشار آن‌را دارید. مثال‌هایی که در ادامه آمده‌اند به شما در درک این موضوع کمک می‌کنند.

  • طرفداران مسابقات ورزشی معمولا قبل، حین و دقیقا بعد از رویدادهای ورزشی حضور بیشتری در شبکه‌های اجتماعی دارند و ارتباط بهتری با محتوای مربوط به آن رویداد برقرار می‌کنند.
  • ورزشکاران در زمان استراحت بعد از تمرین یعنی در ابتدای صبح و عصر، مدت زمان بیشتری را در اینستاگرام صرف می‌کنند.
  • افرادی که به سفر و گردشگری علاقه‌مند هستند، در اواخر هفته و به هنگام برنامه‌ریزی برای سفر بعدی خود در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. البته این افراد، در زمان‌های استراحت کاری نیز برای سفرهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • مادران کودکان شیرخوار زمانی که در نیمه‌های شب به کودک خود شیر می‌دهند، در شبکه‌های اجتماعی نیز به جستجو می‌پردازند.

به احتمال زیاد به کمک مثال‌های بالا دریافته‌اید که زمان دقیق و مشخصی برای همه وجود ندارد که در آن زمان مشخص بخواهید پست‌های خود را منتشر کنید و در حقیقت، این زمان به مخاطب شما بستگی دارد. در نتیجه ذهن خود را بر روی الگوهای رفتاری مخاطب هدف، متمرکز کنید.

 

چگونه استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را اجرایی کنیم؟

سوال اصلی اینجاست که بعد از تدوین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چطور آن‌را اجرایی کنید. برای این کار باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا نحوه رسیدن شما به مسیر از پیش تعیین شده را مشخص کند. اجرایی کردن استراتژی و نحوه تنظیم پست‌ها و تصاویر رو لینک‌دهی همه از مواردی هستند که در برنامه‌ریزی باید لحاظ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید