نگاهی کوتاه به بازاریابی شبکه های اجتماعی

اهمیت انتخاب درست در خرید دستمال کاغذی
اکتبر 18, 2023
استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی
اکتبر 18, 2023

نگاهی کوتاه به بازاریابی شبکه های اجتماعی

سوشیال مدیا مارکتینگ یا همان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ابتدا با انتشار مطالب همراه بود. کسب‌و‌کارها در گذشته مطالب خود را بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند تا از این طریق، بازدید وب‌سایت خود را افزایش دهند اما به مرور، رسانه‌های اجتماعی بسیار فراتر رفتند و دیگر فقط به عنوان محلی برای انتشار مطالب به آن نگاه نمی‌کردند.

امروزه کسب و کارهای مختلف، راه‌های متفاوتی را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی دنبال می‌کنند. به طور مثال، شرکتی که اهمیت بالایی برای نظرات مردم قائل است در شبکه‌های اجتماعی این نظرات را رصد می‌کند و به شکل مناسبی به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

در مثالی دیگر، شرکتی که بخواهد عملکرد خود را در شبکه‌های اجتماعی بسنجد و میزان بازدید، تعامل، فروش و همچنین میزان ارتباط مشتری را با خود مورد ارزیابی قرار دهد از ابزارهای مخصوص آنالیز شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برد. در نهایت، برخی از شرکت‌ها نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در بازاریابی شبکه های اجتماعی از تبلیغات کمک می‌گیرند. البته مجموعه تمامی این موارد را با نام «مدیریت رسانه‌های اجتماعی» (Social Media Management) نیز می‌شناسند.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

 

 

واژه های مرتبط با بازاریابی شبکه های اجتماعی

واژه‌ها و عبارات مشترکی بین بیشتر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و در طول این متن نیز بارها به آن اشاره خواهد شد. از این‌رو بهتر است پیش از ادامه مطلب و آشنایی با نحوه بازاریابی شبکه های اجتماعی با برخی از این عبارات مشترک آشنا شویم تا درک بهتری از المان‌های مختلف متنی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم.

 محتوا: «محتوا» (Content) به مطالب منتشر شده شما در قابل یک «پست» (Post) اشاره دارد. این محتوا می‌تواند یک مطلب وبلاگی، یک عکس در اینستاگرام، یک تویتت یا یک ویدیو در یوتیوب باشد.

مفاد: «مفاد» (Context) در شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از محتوا است. به طور مثال اگر یک لطیفه را در میان پست وبلاگی ۳۰۰۰ کلمه‌ای منتشر کنید، خواننده‌ای نخواهد داشت اما همین لطیفه در قالب یک توییت می‌تواند خوانندگان بسیاری در توییتر را به خود جذب کند. عکس این مطلب نیز صحیح است یعنی نمی‌توان تمامی متن یک پست وبلاگی را به عنوان یک توییت منتشر کرد. به جای این کار باید از هشتگ‌ها استفاده کنید.

هشتگ: بهره‌گیری از «هشتگ‌ها» (Hashtags) از جمله ابزارهای مرسومی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان اطلاعات افزوده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار داد. به کمک هشتگ می‌توانید به موضوع محتوا خود اشاره کنید یا این‌که آن‌را به عنوان بخشی از یک «ترند» (Trend) یا همان محتوای باب روز مشخص کنید. به کمک هشتگ‌ها، احتمال دیده شدن مطالب شما و در نتیجه اشتراک‌گذاری آن بیشتر خواهد شد.

اشتراک‌گذاری: «اشتراک‌گذاری» (Share) را در بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌توان نوعی واحد پولی در نظر گرفت چراکه محتوای به اشتراک گذاشته شده، همه آن چیزی است که در یک شبکه اجتماعی اهمیت دارد.

تعامل: هرقدر محاطب با موضوع منتشر شده بیشتر درگیر شود، میزان تعامل نیز بیشتر خواهد بود. البته واژه اصلی در این رابطه، «Engagement» است اما در ترجمه، واژه «تعامل» را برای آن در نظر گرفته‌ایم. این تعامل می‌تواند به صورت لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری یا «اشاره» (Mention) باشد. در ادامه این متن با انواع روش‌های افزایش تعامل در بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا می‌شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید