طراحی استراتژی تبلیغات و ارزیابی و مدیریت آن

تفاوت تبلیغات و بازاریابی، مزایای آن چیست؟
اکتبر 10, 2023
بهترین ترندهای تبلیغات در سال ۲۰۲۲ چیست ؟
اکتبر 11, 2023

طراحی استراتژی تبلیغات و ارزیابی و مدیریت آن

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات می‌تواند میزان فروش کسب و کارها را افزایش دهد و مشتریان را از ساخت محصولات و ارائه خدمات جدید، بهبود محصولات و خدمات قدیمی و پیشنهادهای ویژه‌ آگاه کند. علاوه بر این، کسب و کارها با بهره‌گیری از تبلیغات می‌توانند برند متمایزی برای کسب و کار خود بسازند. طی کردن مراحل زیر در طراحی استراتژی کارآمد برای کمپین‌های تبلیغاتی به کسب و کارها کمک می‌کند.

 

  • برنامه‌ریزی برای تبلیغات
  • مشخص کردن اهداف
  • بودجه‌بندی
  • تحقیق درباره رقیبان و مشتریان
  • تحقیق درباره آمارها
  • انتخاب استراتژی
  • کمک گرفتن از متخصصان
  • توسعه برنامه عملی

 

برنامه‌ریزی برای تبلیغات

اولین گام برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر، برنامه‌ریزی برای تبلیغات است. زمانی که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • چشم‌اندازها و اهداف کمپین تبلیغاتی
  • میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای راه‌اندازی کمپین صرف کنید
  • مخاطبانی که قصد هدف‌گذاری آن‌ها را دارید
  • نوع و استراتژی مدنظر برای تبلیغات
  • زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی و تقویم و برنامه محتوایی تبلیغات
  • طریقه ارزیابی نتیجه‌های کمپین و تعریف موفقیت

این عناصر، بخشی کلیدی و مهم در برنامه‌ریزی بازاریابی و تبلیغات به شمار می‌روند. همچنین به یاد داشته باشید که باید برنامه بازاریابی و تبلیغات خود را به شکل مستمر ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که بهترین استراتژی‌ها را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده‌اید.

 

مشخص کردن اهداف

مشخص کردن اهداف برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی درست مانند تمام بخش‌های دیگر کسب و کار، مهم است. برای مشخص کردن دقیق اهداف خود از کمپین‌های بازاریابی بهتر است این سؤال را از خودتان بپرسید: می‌خواهید در سال آینده یا در زمانی مشخص به چه اهداف قابل اندازه‌گیری و ملموسی برسید؟

هدف‌گذاری تبلیغات، تصمیم‌گیری برای مکان و زمان مناسب برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی را ساده تر می‌کند. برای مثال ممکن است بخواهید با بهره‌گیری از تبلیغات، میزان فروش یک محصول را افزایش دهید، مشتریان خود را از ساخت یک محصول یا ارائه خدمات جدید آگاه کنید یا مشتریان کسب و کارهای رقیب را به خرید از کسب و کار خودتان جذب کنید.

برای مثال، هدف یک فروشگاه لباس مردانه از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی می‌تواند به این شکل باشد: «ایجاد آگاهی درباره کت و شلوارهای وارداتی جدید برای مردان ۲۰ تا ۲۹ ساله در سه ماه اول سال»

هدف بالا، محصول مدنظر برای تبلیغات، مخاطبان هدف و زمان مدنظر برای رسیدن به هدف را مشخص کرده است. این شکل از هدف‌گذاری برای برنامه‌ریزی استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مهم و ضروری است.

 

مشخص کردن اهداف

 

مشخص کردن بودجه

زمانی که برای بودجه مدنظر برای کمپین‌های تبلیغاتی خود تصمیم‌گیری می‌کنید، باید مواردی مانند هزینه‌ها، جریان نقدی و اهداف خود را در نظر بگیرید. صرف هزینه زیاد برای تبلیغات می‌تواند کاری پرخطر باشد و صرف هزینه کم برای راه‌اندازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

اگر فرآیند تبلیغات شما به اندازه کافی حرفه‌ای یا مستمر نباشد که نتایج مطلوبی به دست بیاورد، رقابت کردن با کسب و کارهای دیگر در زمینه تخصصی شما دشوار خواهد شد. به همین دلیل، گاهی اوقات باید تبلیغات را به شکل سرمایه‌گذاری در کسب و کار برای افزایش آگاهی از برند در طولانی‌مدت در نظر گرفت.

دانستن بودجه‌بندی‌های کسب وکارهای رقیب برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند به کسب و کار شما در بودجه‌بندی کمک بسیار زیادی بکند. بهره‌گیری از روش «بنچ‌مارکینگ یا الگوبرداری» (Benchmarking) بهترین روش برای مقایسه فعالیت کسب و کار با شرکت‌های رقیب با اندازه مشابه در حوزه‌های تخصصی مشابه است.

 

تحقیق درباره کسب و کارهای رقیب و مشتریان

پیش از راه‌اندازی کمیپن‌های تبلیغاتی، بهتر است ابتدا پاسخ پرسش‌های زیر را بیابید.

  • کسب و کارهای رقیب در چه کانال‌هایی تبلیغ می‌کنند؟
  • در تبلیغات درباره خودشان چه می‌گویند؟
  • جایگاه کسب و کار خود را چطور مشخص می‌کنند؟

ممکن است پس از یافتن این پاسخ‌ها، تصمیم بگیرید که استراتژی آن‌ها را دنبال کنید یا استراتژی کاملاً متفاوتی را طراحی کنید. در هر صورت، مهم است که بدانید کسب و کارهای رقیب چطور محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

«تحقیق بازار» (Market Research) فرآیندی است که در آن تا حد امکان درباره رقیبان و مشتریان خود اطلاعات کسب می‌کنید. برای مثال، ممکن است در این فرآیند متوجه شوید که مخاطبان هدف شما به خواندن یک مجله خاص علاقه دارند و کسب و کارهای رقیب در هر شماره از این مجله به معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود می‌پردازند. در اینجا ممکن است به این نتیجه برسید که تبلیغ در این مجله برای کسب و کار شما نیز سودمند خواهد بود. همچنین ممکن است در این فرآیند متوجه شوید که مشتریان شما به خدمات یا محصولات خاصی نیازمندند که شما می‌توانید به راحتی این محصولات و خدمات را در اختیار آن‌ها قرار بدهید و در مقابلِ کسب و کارهای رقیب، مزیت رقابتی کسب کنید.

 

تحقیق درباره آمارها و هزینه‌ها

بیشتر مواقع، تبلیغات در روزنامه‌های پرمخاطب، برنامه‌های تلویزیونی پربیننده یا بیلبوردهای واقع در مکان‌های پررفت‌وآمد، گران‌تر از بقیه انواع تبلیغات است. اما در این روش‌های تبلیغاتی، مشتریان احتمالی بیشتری با محصولات و خدمات شما آشنا می‌شوند. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین استراتژی تبلیغاتی، به آمارهای مخاطبان احتمالی روش‌های تبلیغاتی مختلف توجه کنید.

زمانی که برای یافتن آمارهای مخاطبانِ روش‌های تبلیغاتی تحقیق می‌کنید، مطمئن شوید که این آمارها توسط منبع معتبری تأیید شده است. همچنین، هنگام تحقیق از کارکنان بخش فروش درباره تعداد مخاطبان، تیراژ چاپ و هزینه تبلیغات بپرسید. برای مثال، فضای تبلیغات در روزنامه‌ها بر اساس تعداد ستون‌ها و اندازه تبلیغات در صفحه قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود اما در بخش «نیازمندی‌ها»، تعداد خطوط آگهی معیار قیمت‌گذاری است. همچنین، ممکن است با رزرو چندین فضای تبلیغاتی در یک کانال، تخفیف‌های مناسبی به شما تعلق بگیرد.

تحقیق بازار

 

 

انتخاب استراتژی

تمام انواع تبلیغات، مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند. برای مثال، ممکن است هزینه تبلیغات در رسانه‌های چاپی از رسانه‌های آنلاین بیشتر باشد، اما در حوزه کاری شما تبلیغات از طریق تراکت‌های تبلیغاتی با طراحیِ مطلوب بیشتر از تبلیغات اینترنتی تأثیرگذار و مفید باشد؛ چراکه رقیبان شما بیشتر از روش اینترنتی برای جلب توجه مشتریان بهره می‌گیرند.

انتخاب استراتژی تبلیغات به مخاطبان هدف، بودجه مدنظر و اهداف شما از تبلیغات بستگی دارد. بهترین استراتژی تبلیغاتی گزینه‌ای است که با کمترین هزینه، مخاطبان بیشتری را با کسب و کار و محصولات یا خدمات شما آشنا می‌کند.

 

کمک گرفتن از متخصصان

همان‌طور که برای انجام امور مالی و حقوقی کسب و کار خود از حسابدارها و وکیل‌ها کمک می‌گیرید، بهتر است برای تبلیغات خود نیز با افراد متخصص در زمینه برنامه‌ریزی و بازاریابی مشورت کنید و از آن‌ها در طراحی استراتژی تبلیغاتی خود کمک بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید تمام امور مربوط به طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود را به آژانس‌های تبلیغاتی متخصص بسپارید. برای این کار بهتر است درباره آژانس‌های تبلیغاتی در دسترس تحقیق کنید و بهترین گزینه را بر اساس اهداف و بودجه خود انتخاب کنید.

 

توسعه برنامه عملیاتی

توسعه «برنامه عملیاتی» (Action Plan) و «برنامه زمانی» (Timetable) مشخص برای کمیپن‌های تبلیغاتی می‌تواند فرصت‌های بهتر و بیشتری را برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی برای شما ایجاد کند.

بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی و متخصصان بازاریابی برنامه‌های دقیق و از پیش تعیین شده‌ای دارند و اگر قصد همکاری با آن‌ها را دارید، باید برای این کار از قبل برنامه‌ریزی کنید و زمان‌بندی مشخصی داشته باشید. همچنین، برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مناسبتی مانند نوروز و روز مادر و… باید از پیش برنامه‌ریزی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید