نیچ مارکتینگ چیست ؟

خرید جعبه دستمال کاغذی باید ها و نباید ها
اکتبر 28, 2023
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟
اکتبر 28, 2023

نیچ مارکتینگ نوعی طرح و برنامه برای بازاریابی هدفمند است که تمرکز خود را بر روی بخشی مشخص و تخصصی از بازار قرار داده است و به مصرف‌کنندگان این حوزه، کالا و خدمات ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر، به جای پوشش دادن حوزه‌های مختلف کالا و خدمات، نیچ مارکتینگ به گروه کوچک‌تری محدود شده است.

تمرکز نیچ مارکتینگ بر روی بخش مشخصی از بازار معطوف شده است. برای موفقیت در این حوزه باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.

  • تعیین بهترین حوزه تخصصی (نیچ)
  • درک نیازهای مشتریان در این حوزه
  • فراهم کردن نیازهای مشتریان

به عبارت دیگر در این روش سعی بر این است که به شکل مشخصی، محدوده مشتریان بالقوه را مشخص کنیم. به طور معمول این حوزه‌های تخصصی همواره زیرمجموعه‌ای از یک بخش بزرگ‌تر هستند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مثالی را مطرح می‌کنیم.

بازار بسیار بزرگ مرتبط با «کاهش وزن» را در نظر بگیرید. این بازار همواره مورد توجه بوده است و به همین دلیل، دستیابی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. اما همین بازار، زیرشاخه‌های تخصصی دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • کاهش وزن برای مردان
  • کاهش وزن برای زنان
  • رژیم «پالئو» (Paleo)
  • رژیم «کتو» (Keto)
  • کاهش چاقی شکمی

هریک از زیرشاخه‌های بالا، فضای بسیار زیادی برای مانور دارند. یکی از اشتباهاتی که نیچ مارکترهای تازه‌کار مرتکب می‌شوند این است که به دنبال بازارهای بزرگی همچون «کاهش وزن» می‌روند چراکه گمان می‌کنند تقاضای بسیار زیاد این بازار، آن‌ها را موفق خواهد کرد. مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که افرادی که واژه «کاهش وزن» را در اینترنت جستجو می‌کنند به دنبال کسب اطلاعاتی رایگان هستند و قرار نیست خریدی انجام دهند.

از طرف دیگر، اگر بر کلمات کلیدی دیگری همچون «رژیم کتو» تمرکز کنید، کلمات کلیدی دیگری پیدا می‌شوند تا با روش‌های تحقیق کلمه کلیدی، بر آن موضوعات نیز تمرکز کنید.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟ چرا و چگونه از آن استفاده کنیم | نویننیچ مارکتینگ

استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیچ مارکتینگ برای جذب بخش ویژه‌ای از مشتریان طراحی شده است. توجه این استراژی بر بخش‌های محدودتری از خدمات کسب‌وکارها معطوف شده است. به بیان ساده، استراتژی نیچ مارکتینگ بر موضوعاتی جزئی تمرکز دارد که به طور معمول مشتریان خاصی به دنبال آن هستند. این استراتژی توجه خود را به موضوعات، کالاها و خدمات کلی جلب نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید