برنامه ریزی انتشار برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

آشنایی با شبکه های اجتماعی
اکتبر 17, 2023
دستمال کاغذی چیست؟
اکتبر 17, 2023

برنامه ریزی انتشار برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارهای کوچک به این معنی است که آن‌ها حضوری پیوسته در این فضا داشته باشند. در حدود ۳ میلیارد نفر در دنیا همه روزه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با حضور پیوسته خود در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید فرصت‌هایی را برای نام تجاری و مشتریان آینده خود بوجود بیاورید.

البته برای این حضور پیوسته به یک برنامه‌ریزی نیاز دارید و در اینجا می‌خواهیم در رابطه با نحوه برنامه‌ریزی برای حضور پیوسته و بازاریابی شبکه های اجتماعی مطالبی را بیان کنیم. بهتر است به این برنامه همانند یک نقشه سفر نگاه کنید. خود را در ابتدای راه تصور کنید و مسیر رسیدن به مقصد را از روی نقشه بیابید. به هنگام طی کردن مسیر نیز هرازگاهی به نقشه نگاهی داشته باشید تا مطمئن شوید که در مسیر صحیح قرار دارید و سعی کنید سفر مفرحی داشته باشید.

برای قرارگرفتن در مسیر بازاریابی شبکه های اجتماعی روش‌هایی وجود دارد که گام به گام آن‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم. این گام‌ها در زیر خلاصه شده‌اند.

  • انتخاب شبکه اجتماعی
  • تکمیل پروفایل
  • تکمیل لحن و شخصیت (صدا) در بازاریابی
  • انتخاب استراتژی انتشار
  • آنالیز و بررسی

 

کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی مناسب است؟

شبکه‌های اجتماعی هریک کارکرد مشابهی دارند و آن، ارائه محتوا به کاربران است اما اگر نگاه دقیق‌تری داشته باشید می‌بینید که به طور مثال، اینستاگرام و توییتر هریک شیوه‌ و روش خود را برای ارائه محتوا به مخاطب دارند. مثلا در ایران، استفاده از اینستاگرام برای فروش کالا و خدمات، کاربرد بسیار زیادی دارد. به همین دلیل باید شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت را با مخاطب شما داشته باشد.

همانطور که قبلا گفته شد نیازی نیست که در تمامی شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید و بهتر است محلی را انتخاب کنید که مناسب شما و مخاطب باشد. برای این‌که انتخاب درستی داشته باشید باید مسائل زیر را در نظر بگیرید.

  • مخاطب:‌ بررسی کنید که فعالیت مخاطب هدف شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر است.
  • زمان: باید بدانید که چه میزان می‌توانید خود را وقف شبکه‌های اجتماعی کنید. برای شروع، روزانه حداقل یک ساعت برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی را در نظر داشته باشید.
  • منابع: چه میزان مهارت و چه تعداد نیروی انسانی ماهر برای کارکردن در اختیار دارید. به طور مثال، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست به فیلم و عکس با کیفیت نیاز دارند و به همین دلیل، برای حضور در این شبکه‌ها باید تجهیزات، مهارت و نیروی انسانی مورد نظر را در اختیار داشته باشید به این معنی که اگر در اینستاگرام عکس‌هایی تهیه می‌کنید باید نحوه روتوش عکس‌ها یا طراحی یک بنر تبلیغاتی را بلد باشید یا از نیرویی ماهر برای این کار بهره بگیرید.

برای این‌که با مخاطب خود آشنایی داشته باشید و ببینید در چه شبکه‌هایی حضور پررنگ‌تری دارد، می‌توانید از آمارها و داده‌های مختلف استفاده کنید. سایت‌های مختلفی هستند که این آمارها را در اختیار شما قرار می‌دهند البته با کمی تحقیق نیز می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

 

تکمیل پروفایل

یکی از کارهایی که باید به طور ماهانه انجام دهید این است که بببینید آیا پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما، تصاویر شاخص، اطلاعات موجود در بیوگرافی و اطلاعات مربوط به پروفایل شما به روز هستند یا خیر. پروفایل کامل علاوه بر این‌که حرفه‌ای بودن شما در ارائه محتوا را نشان می‌دهد بلکه به مخاطبان نیز این دیدگاه را ارائه می‌کند که در تعامل با آن‌ها بسیار جدی و پرتلاش هستید. به یاد داشته باشید که پروفایل شما دارای دو بخش متنی و بصری است.

به لحاظ بصری بهتر است تصویر پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف یکسان باشد و کاور آن‌ها نیز با یکدیگر مشترک باشند. برای بخش متنی هم مهم‌ترین بخش، سفارشی‌سازی بخش «Bio» یا «Info» است. کافی است ۶ قانون ساده زیر را در نظر بگیرید و به کمک آن، بیو خود را بسازید:

  1. به جای اینکه بگویید چه کسی هستید بهتر است بگویید چه کارهایی انجام داده‌اید. به عبارت دیگر، به جای گفتن، آن‌را نشان دهید.
  2. کلمات کلیدی خود را متناسب با مخاطب خود تنظیم کنید.
  3. از کلمات رایج استفاده کنید و واژه‌های مد روز را بکار نبرید.
  4. به سوال مخاطب یعنی «چه چیزی برای من دارد» پاسخ دهید.
  5. شخصیت خود را حفظ کنید.
  6. نوشته خود را هرازگاهی مرور کنید.

 

پروفایل شبکه اجتماعی

 

 

لحن و شخصیت بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این مرحله باید جایگاه و شخصیت خود را پیدا کنید. به عبارت دیگر، در این گام، لحن و صدای خود را در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی پیدا می‌کنید. البته اگر متن را تا اینجا دنبال کرده باشید، علاقه شدیدی دارید که سریع شروع به تولید محتوا و اشتراک‌گذاری آن کنید؛ گرچه هنوز مراحلی برای شروع کار باقی مانده و در حقیقت بهتر است لحن و گفتار خود را در محتوای تولیدی بدست آورید.

برای این کار می‌توانید زمان‌هایی را صرف پرسونای بازاریابی و هدف و مشتری خود کنید. انجام این کار بسیار خوب است اما برای برنامه‌ریزی بازاریابی در آغاز کار می‌توانید این فرآیند را به شکل ساده‌تری انجام دهید. بهتر است کار را با پاسخ به پرسش‌هایی مانند زیر شروع کنید:

  • اگر برند شما یک شخص بود، صاحب چه شخصیتی بود؟
  • اگر برند شما یک شخص بود، چه رابطه‌ای (مربی، دوست، معلم و …) با مصرف‌کننده داشت؟
  • شخصیت نامرتبط با شرکت را به کمک صفت‌هایی توصیف کنید.
  • آیا شرکت‌هایی مشابه با شخصیت شرکت شما وجود دارند؟ دلیل این تشابه چیست؟
  • دوست دارید مشتریان شما چه تفکری در رابطه با شرکت شما داشته باشند؟

بعد از پایان پاسخ به این پرسش‌ها به صفاتی دست پیدا می‌کنید که لحن و شخصیت بازاریابی شما را شکل می‌دهند. به این نکته توجه داشته باشید که «صدا» (Voice) شما نوعی «بیانیه ماموریت» (Mission Statement) و «لحن» (Tone)، اجرای آن ماموریت است.

 

انتخاب استراتژی انتشار

به هنگام برنامه‌ریزی برای انتشار مطالب، سوالاتی ذهن شما را مشغول خواهند کرد از جمله اینکه در هر روز چه تعداد پست باید منتشر کنید یا اینکه در چه زمان‌هایی باید پست‌های خود را منتشر کنید. راهکارهای مختلفی را در بخش‌های قبلی برای پاسخ به این سوالات بیان کردیم و دیدیم که همه چیز بستگی به نوع کار و محتوای شما دارد.

در حقیقت،‌ بخش اعظمی از بازاریابی شبکه های اجتماعی و تجربه شما در رابطه با شبکه‌های اجتماعی، مرتبط با مخاطب و جایگاه شما در آن است. استراتژی‌های یک برند برای بازاریابی شبکه های اجتماعی ممکن است با برند شما سازگار نباشند و تنها زمانی متوجه آن خواهید شد که آن‌ها را بکار بگیرید. اما این‌که چطور این کار را شروع کنیم مطلبی است که در ادامه متن قصد پرداختن به آن‌را داریم.

 

چه چیزی را باید به عنوان یک پست منتشر کنید؟

به احتمال زیاد خودتان هم متوجه شده‌اید که فیلم آموزشی و محتوای ویدیویی طرفداران بیشتری دارد. زمانیکه در اینستاگرام، توییتر یا لینکدین جستجو می‌کنید، تمایل بیشتری برای دیدن ویدیو دارید تا این‌که پست‌های متنی را بررسی کنید. ویدیوها نسبت به انواع دیگر محتوا، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند و لایک و بازدید بیشتری را نیز جذب می‌کنند.

به عنوان مثال، بر اساس داده‌های منتشر شده از توییتر، ویدیوها ۶ برابر بیشتر از تصاویر مختلف – از جمله GIFها – ریتوییت می‌شوند.

 

استراتژی ۴ به ۱

تا اینجا متوجه شده‌اید که چه نوع محتوایی برای شما مناسب است و در ادامه باید انواع مختلف پست‌های خود را به صورت پیوسته و بر اساس برنامه‌ای مشخص، منتشر کنید. برای شروع می‌توانید از فرآیند زیر کمک بگیرید:

  • کار خود را با شش نوع به‌روزرسانی (مطلب) انجام دهید. این به‌روزرسانی‌های عبارتند از: لینک‌ها، ویدیوها، تصاویر، نقل قول‌ها، اشتراک‌گذاری مجدد و متن.
  • یک نوع اصلی از مطالب را انتخاب کنید که بیشترِ اشتراک‌گذاری‌های شما را شامل شود.
  • نسبت ۴ به۱‍ را در اشتراک‌گذاری ایجاد کنید به این معنی که به ازای هر ۴ مطلب اصلی، یک مطلب متفاوت ایجاد کنید.

با این روش، دنبال‌کنندگان شما می‌دانند که چه انتظاراتی از شما داشته باشند. علاوه بر این، شما نیز می‌دانید بر روی چه محتوایی و به چه شکل تمرکز کنید. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست یک مطلب را عینا در تمامی شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید.

 

چه زمانی باید مطالب را منتشر کنید؟

داده‌های بسیار جذاب و مختلفی در پاسخ به این سوال وجود دارند. برخی از عواملی که بر تعداد دفعات و زمان انتشار مطلب شما تاثیرگذار هستند عبارتند از: حوزه فعالیت، میزان بازدید، منابع و کیفیت مطالب. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که نوع شبکه اجتماعی مورد استفاده نیز تاثیرات خود را دارد. با این وجود، در ادامه، زمان‌های ایده‌آل انتشار مطالب بر اساس شبکه‌های اجتماعی مختلف آورده شده است

  • اینستاگرام: یک یا دو پست در هر روز
  • استوری اینستاگرام: ۲ بار در هفته، ۸ تا ۱۶ استوری
  • توییتر: ۳ تا ۱۰ بار در روز
  • لینکدین: یک یا دو بار در روز
  • پینترست: ۵ تا ۱۰ بار در روز

 

چه ساعتی باید مطلب را منتشر کنیم؟

این‌که در چه ساعتی مطالب خود را منتشر کنید به مخاطب شما بستگی دارد که پیش‌تر با جزئیات بیشتری به آن پرداختیم اما ابزارهای مختلفی نیز وجود دارند که به شما ساعت مناسب انتشار مطالب را گوشزد می‌کنند. با این وجود در زیر، ساعت‌های مناسب برای انتشار مطلب آورده شده‌اند البته توجه داشته باشید که این ساعت‌ها بسته به حوزه فعالیت شما ممکن است متفاوت باشند.

  • توییتر: ساعت ۱-۳ عصر در روزهای هفته
  • لینکدین: ۷-۸:۳۰ و ۱۷-۱۸ عصر
  • اینستاگرام:‌ ۵-۶ عصر در روزهای هفته و ۸ عصر در روز اول هفته

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

پیشنهاد می‌شود که ساعت‌های بالا را برای انتشار مطالب انتخاب کنید و به صورت تصادفی، در ساعاتی متفاوت از زمان‌بندی بالا نیز مطالب خود را منتشر و نتیجه آن‌ها را رصد کنید. زمانی که به تعداد کافی مطالب خود را منتشر کردید می‌توانید از ابزارهای آنالیز داده کمک بگیرید تا ساعت بهینه انتشار مطلب را بر اساس داده‌های خود بدست آورید.

 

آنالیز مطالب

به یاد دارید که در خصوص اشتراک‌گذاری در بازاریابی شبکه های اجتماعی صحبت کردیم و گفتیم این اشتراک‌گذاری باید حساب‌شده و بر اساس برنامه مشخصی باشد. هر قدر که مطالب بیشتری منتشر کنید بهتر متوجه خواهید شد که کدام نوع محتوا، زمان‌بندی و تعداد دفعات انتشار برای شما مناسب‌تر است.

اما نحوه انجام کار به چه شکل است. باید گفت هر شبکه اجتماعی پرطرفدار به طور معمول دارای ابزار آنالیز مخصوص به خود است که می‌توانید از آن استفاده کنید. هر یک از این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا دریابید هر مطلب شما چه میزان بازدید، لایک، اشتراک‌گذاری، نظر و مواردی از این دست داشته است.

علاوه بر ابزارهای داخلی شبکه اجتماعی، ابزارهای دیگری نیز هستند که به شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک می‌کنند. این‌که کدامیک از ابزارها برای شما مناسب‌تر هستند به نوع محتوا و شبکه اجتماعی شما بستگی دارد اما بهتر است موارد زیر را برای هریک از ابزارهای مورد استفاده در نظر بگیرید تا بتوانید داده‌ها و عملکرد خود را به شکل بهتری تحلیل کنید.

  • یک معیار تعیین کنید. بعد از ۲ هفته یا یک ماه که مطالب منتشر شدند، به داده‌های حاصل از این مطالب مراجعه و تعداد کلیک‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و … را یادداشت کنید. این اعداد، معیار شما برای ادامه کار خواهند بود و در ادامه نیز می‌توانید هر یک از این معیارها را به‌روز کنید.
  • موارد جدید را امتحان کنید. هر امکان جدیدی که شبکه اجتماعی مورد نظر شما در اختیارتان قرار می‌دهد را امتحان کنید. به طور مثال ببینید آیا برگزاری یک لایو در اینستاگرام بازدیدکننده بیشتری دارد یا استفاده از استوری‌های پرتکرار و ریلز.
  • کارکرد موارد امتحانی را بسنجید. آمار و نتایج حاصل را با آمار معیار خود مقایسه کنید و اگر نتایج رضایت‌بخشی بدست آوردید می‌توانید این تغییرات را به استراتژی اصلی خود اضافه کنید. همچنین، از آزمودن موارد جدید غافل نشوید.

 

خودکارسازی، ایجاد تعامل و گوش دادن به انتقادات

بخش نهایی در تدوین برنامه‌ریزی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی شامل ایجاد یک سامانه برای انتشار مطالب و تعامل با مخاطب و جامعه هدف است. برای شروع بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که مطالب شما را به طور خودکار و طبق تقویم مشخصی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. توجه داشته باشید که انتشار خودکار مطالب را می‌توانید به عنوان یک ابزار قدرتمند جهت انتشار پیوسته مطالب بکار بگیرید.

عمل برنامه‌ریزی برای انتشار مطالب با انتشار خودکار به پایان نمی‌رسد بلکه باید تعامل با مخاطب را نیز در نظر داشته باشید. زمانی که افراد به هر شکلی با شما ارتباط برقرار می‌کنند، به ارتباط آن‌ها پاسخ دهید. زمانی را در طول روز برای این ارتباط و پاسخ به انتقادات،‌ سوالات و پیشنهادات آن‌ها در نظر بگیرید. این ارتباطات شامل تعامل با مشتری‌های احتمالی، همکاران و دوستان است. بنابراین، به هیچ عنوان نباید از ارتباط با آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در ادامه، توضیحات دقیق‌تری را پیرامون ایجاد تعامل در بازاریابی شبکه های اجتماعی مطرح خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید