مفهوم سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

سئو محلی چیست ؟
اکتبر 15, 2023
چه کسی سئو سایت را انجام می‌دهد؟
اکتبر 16, 2023

اگر تا این قسمت از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو چیست و چه انواعی دارد و اصلی‌ترین روش‌های انجام آن کدامند. در این بخش سه مفهوم سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری را بررسی می‌کنیم. دو اصطلاح کلاه سفید و کلاه سیاه از شخصیت‌های مثبت و منفی فیلم‌های وسترن وارد سئو شده و تکنیک‌هایی را که سئوکاران برای بهبود سئوی وب‌سایت به‌کار می‌گیرند از نظر هم‌خوانی با قوانین و دستورالعمل‌های گوگل توصیف می‌کنند. در ادامه یاد می‌گیرید معنی هرکدام از این اصطلاحات در سئو دقیقا چیست.

 

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید تمام تکنیک‌هایی را شامل می‌شود که با در نظر گرفتن قوانین و دستورالعمل‌های گوگل، رتبه وب‌سایت را در صفحه نتایج جستجو ارتقا می‌دهند. تمام نکاتی که در بحث سئو داخلی، خارجی و فنی یاد گرفتید در حوزه سئو کلاه سفید قرار می‌گیرند ازجمله:

  • تولید محتوای باکیفیت و کاربردی
  • بهینه‌سازی عنوان سئو، کلمات کلیدی و متاتگ‌ها
  • بهبود ناوبری وب‌سایت
  • بهبود سرعت و عملکرد و‌سایت
  • دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت
  • سازگار کردن وب‌سایت برای استفاده در دستگاه‌های موبایلی

در تعریف سئو هم به این نکته اشاره کردیم که به‌کارگیری روش‌ها و دیدن اثر و نتیجه آن‌ها زمانبر است و به استمرار زیادی احتیاج دارد اما در عوض ترافیک ماندگار و پایداری را به‌صورت طبیعی به طرف وب‌سایت هدایت می‌کند.

 

سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه همان شخصیت بد و شرور داستان است و از تکنیک‌هایی خلاف دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل یا دیگر موتورهای جستجو برای بهبود رتبه سئوی سایت استفاده می‌کند. استفاده از سئو کلاه سیاه ممکن است خیلی سریع‌تر از سئو کلاه سفید رتبه وب‌سایت شما را در صفحه نتایج بهبود دهد و به‌صورت ناگهانی ترافیک زیادی به طرف آن هدایت کند اما نباید فریب بخورید چون الگوریتم‌های گوگل آنقدر هوشمند شده‌اند که خیلی سریع این روش‌ها را شناسایی و وب‌سایت شما را به‌خاطر استفاده از آن‌ها جریمه یا حتی از صفحه نتایج حذف کنند.

 

 

سئو کار در حال استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه

 

 

در فهرست زیر چند مورد از اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را آورده‌ایم:

 

  • «استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) در صفحه: کلمه کلیدی در سئو بسیار مهم است و باید آن را در محل‌هایی که در سئو داخلی گفتیم به کار ببرید اما توزیع غیرطبیعی و نامتعادل آن در محتوای صفحه قرار نیست وب‌سایت شما را به رتبه اول SERP برساند بلکه باعث جریمه شما هم می‌شود.
  • «کلاکینگ» (Cloaking): از روش‌های قدیمی که در آن محتوای متفاوتی به کاربران و ربات‌های جستجو نمایش داده می‌شود.
  • «محتوای مخفی» (Hidden Content): در این روش متن و محتوای داخل صفحه را با رنگ پس‌زمینه آن یکسان می‌کنند تا به این روش از دید کاربران و ربات‌های جستجو مخفی شده و بتوانند متن را از کلمه کلیدی و مترادف‌های آن اشباع کنند تا در صفحه نتایج رتبه بگیرد.
  • «محتوای تکراری» (Duplicate Content): استفاده از محتوای تکراری و کپی در صفحات وب‌سایت کاملا خلاف دستورالعمل‌های گوگل است.
  • «سئو منفی» (Negative SEO): روشی که در آن وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند با ساخت کامنت اسپم، ایجاد بک‌لینک‌های نامعتبر یا هک کردن وب‌سایت رقیب رتبه آن را در صفحه نتایج پایین بیاورند.

 

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری جایی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد. سئو کلاه خاکستری به‌اندازه سئو کلاه سفید با قوانین گوگل هماهنگی ندارد اما به‌اندازه سئو کلاه سیاه هم خلاف این دستورالعمل‌ها نبوده و برای وب‌سایت خطرساز نیست. در تعریفی بهتر و ساده‌تر می‌توان سئو کلاه خاکستری را به‌صورت استفاده از تکنیک‌هایی تعریف کرد که قوانین گوگل در مورد آن‌ها مبهم است و نمی‌توان با اطمینان گفت که با انجام دادن آن‌ها وب‌سایت جریمه می‌شود.

ازجمله اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • خرید بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر
  • ایجاد حساب‌های کاربری متعدد در شبکه‌های اجتماعی برای ساخت بک‌لینک و افزایش سیگنال‌های اجتماعی
  • استفاده از بک‌لینک‌های PBN
  • دریافت بازخورد و نظر در وب‌سایت با پرداخت پول
  • بازنویسی ظاهری محتوا و ایجاد تغییرات جزیی در آن

 

نکته مهم: حالا که با چند مورد از روش‌های سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری آشنا شدید، لازم است این نکته را هم بدانید که تعیین مرز دقیق بین این رویکرد سئو در بسیاری از موارد دشوار یا حتی ناممکن است. برای مثال استفاده به‌اندازه و به‌جا از کلمه کلیدی در محتوا برای رتبه گرفتن در صفحه نتایج لازم است پس می‌توان آن را در بخش سئو کلاه سفید در نظر گرفت ولی اگر در انجام همین کار زیاده‌روی کنید، وارد محدوده سئو کلاه خاکستری یا حتی سیاه شده‌اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

با ما در واتسپ در ارتباط باشید